http://www.timpul.md/articol/%28foto%29-femeia-anunata-ca-disparuta-in-filmul-la-hanul-morii-a-aparut-in-biblioteca-tefan-cel-mare-59677.html
"Scriitorul adevarat este un om singur.Şi, pe masură ce creşte în ochii celorlalţi, se confundă tot mai mult în sigurătate. Iar dacă este suficient de bun,în fiecare zi este nevoit să se confrunte cu eternitatea sau cu absenţa ei. Pentru un scriitor adevărat,fiecare carte este un nou început, o nouă încercare de a atinge ceva care rămâne mereu de neatins.Misiunea lui este de a merge pe căi ce n-au mai fost umblate sau de a izbuti acolo unde alţii au dat greş...." Ernest Hemingway
30 mai 2014
25 mai 2014
Sfaturi Cum se scrie un text....
Scrierea unui text este foarte important pentru un scriitor, el trebuie să ştie anumite etape de redactarea unui text. Aceste etape le-am preluat dintr-o carte în timp ce o răsfoiam, mi s-a părut ceva interesant.
Redactarea unu text are următoarele etape:
- Planificare textului
- Textul se planifică în scris, nu oral
- Se aleg teme, idei, subiecte interesante, originale, pe care autorul le stăpâneşte bine şi despre care se poate informa suplimentar, care i se potrivesc şi în legătură cu care poate aduce elemente noi. Pentru aceasta, foarte utile se dovedesc tehnicile de descoperire:
- apelul la memorie, întocmind liste de idei, consultând ideile notate într-o agendă, elaborând reţele de idei sau scriind liber câteva minute;
- observaţia atentă, dublată de desene/scheme(care canalizează atenţia asupra detaliului) sau de speculaţii pe marginea legăturilor dintre elementele unei scheme;
- citirea activă a unei bibliografii;
-conversaţia cu un interlocuitor sau cu propria persoană;
- mass-media;
- imaginaţia, literatura.
- Temele generale se restrîng la subiecte precise, semnificative, în stare să capteze interesul cititorilor.
- Prin ceea ce scrie şi prin modul cum scrie, autorul trebuie să îi ofere cititorului plăcerea lecturii.
2. Redactarea pe ciornă.
- Textele se redactează întâi pe ciornă pentru ca autorul să poată lua cele mai bune decizii în ceea ce priveşte conţinutul şi forma.
- Deciziile trebuie să se bazeze pe analiza atentă a publicului pentru a scrie astfel încât textul să vină în întîmpinare aşteptărilor de lectură ale cititorilor potenţiali.
- În funcţie de subiect şi de public, autorul decide asupra tonului şi a rolului pe care şi-l asumă pentru a media relaţia publicului cu textul; el trebuie să proiecteze în text o stare de spirit pozitivă.
- Orice text se scrie cu un scop. Pentru a formula scopul, autorul propune ipoteze alternative, pe care le verifică, pentru a opri la una dintre ele, la cea mai bună.
- Scopul trebuie definit cât mai repede, pentru a alege, în funcţie de acesta, tipul de text(narativ, descriptiv, expozitiv, argumentativ) şi pentru a da o configuraţie particulară relaţiei autor- cititor- text.
- Planul textului se face ordonând, grupând, ierarhizând, eliminând, adăugând, modificând. Logica ideilor şi succesiunea paragrafelor trebuie să fie în permanenţă ţinute sub control. Pentru clarificare, se poate recurge la sistemul numerotării paragrafelor.
- Majoritatea textelor se deschid cu o teză: o propoziţie sau un paragraf care exprimă sintetic ideea textului şi spre care converg elementele acestuia.
- A schiţa conţinutul pe ciornă reflecţie şi decizie, oferind avantajul pătrunderii în profunzimea gândirii,aşa cum numai scrisul o permite.
3. Revizia
- Este o etapă absolut necesară în redactarea oricărui text. Este momentul în care autorul trece la ipostaza de "scriitor" în cea de cititor; din nou punct de observare, textul se vede astfel....
- Cu obiectivitate şi spirit critic, se evaluează textul sub aspectul concepţiei globale(în funcţie de subiect, public, scop) şi sub aspectul formei (claritate, corectitudine etc.).
- Pentru o revizie efiecientă, textul se citeşte în două etape: întâi se face o lectură rapidă pentru "a vedea" ansamblul, apoi se face o lectură aprofundată, pentru a observa detaliile.
- În etapa de revizie se fac operaţii precum: introducerea de idei şi pasaje noi, eliminarea unor proţiuni de text, eventual reintroducerea lor, modificarea unor porţiuni de text, eventual reintroducerea lor, modificarea ordinii unor paragrafe, părţi etc., cizilarea frazelor prin înlocuirea unor cuvinte, scurtate, dezvoltare, înlocuire, corectarea unor greşeil de neatenţie şi grabă, verificarea unor informaţii de care autorul nu este sigur(citate, nume proprii, date trimiteri bibliografice, ortografia unor cuvinte etc.).
- Modificările făcute în diverse puncte ale textului trebuie corelate.
- Revizia este etapa în care autorul alege dintre mai multe variante posibile.
4. Forma Finală
- Indiferent dacă este scris de mână, bătut la maşină sau procesat pe calculator, textul trebuie să aibă un aspect îngrijit.
- Modul în care este prezentat textul influenţează receptarea lui de către cititori. Un text bine aşezat în pagină conferă claritate ideilor, îi face pe cititori să-l înţeleagă mai uşor şi să-şi fixeze în minte aspectele esenţiale.
5. Confruntarea textului cu cititorii
- Orice text există prin cititorii săi.
- Autorul trebuie să ştie să profite de pe urma dialogului cu cititorii: îşi poate întări convingerile, îşi poate corecta percepţiile, îşi poate schimba ideile; toate acestea sunt în avantajul lui.
- Există anumite reguli ale dialogului civilizat, care îl privesc atât pe autor, cât şi pe cititor. Autorul trebuie să aibă o atitudine pozitivă faţă de critici, să nu le perceapă ca pe o agresiune. Cititorul trebuie să facă o lectură atentă şi onestă a textului, precum şi un comentariu la obiect, în termeni civilizaţi.
- Autorii şi cititorii care nu ştiau să discute pe marginea textelor îşi pierd credibilitatea
La acest subiect, am să mai scriu dacă găsesc ceva interesant.
20 mai 2014
30 Senzaţii care aduc plăcere...
O prietenă mi-a recomandat să privesc un video despre 30 de senzaţii chinestezice care aduc plăcere.
M-a făcut curioasă să privesc şi să-mi fac şi eu o listă de senzaţii care îmi plac şi care mă reprezintă ca om.
- să sar cu paraşuta;
- să sărut;
- o îmbrăţişare caldă de la persoanele dragi;
- să mă dau în leagăn;
- să mă plimb cu bicicleta;
- să înot;
-să merg cu picioarele goale prin iarbă şi pe plajă;
- să simt mirosul de iarbă cosită şi flori de câmp;
-să simt cum vântul se joacă cu părul meu ;
- să nimeresc într-o ploaie de vară caldă;
- să simt căldură soarelui;
- să mă joc cu animalele;
- să respir aer curat după ce plouă;
- să muşc din fructul suculent;
- să mă urc pe muntele Everest;
-să ascult ciripitul păsărilor;
- să văd asfinţitul şi răsăritul soarelui;
- când ai o carte interesantă şi nu poţi să o laşi din mână;
- să văd cerul înstelat noaptea;
- să simţi cum îţi zboară fluturi prin stomac;
- să ţii ghetara pentru prima oară în mână şi să vrei să cânţi la ea;
- sa-mi fac niste tatuaje pe spate si pe mana dreapta;
Lista mea poate continua la nesfîrşit :) Dar care sunt senzaţiile care vă aducă vouă plăcere?
- să respir aer curat după ce plouă;
- să muşc din fructul suculent;
- să mă urc pe muntele Everest;
-să ascult ciripitul păsărilor;
- să văd asfinţitul şi răsăritul soarelui;
- când ai o carte interesantă şi nu poţi să o laşi din mână;
- să văd cerul înstelat noaptea;
- să simţi cum îţi zboară fluturi prin stomac;
- să ţii ghetara pentru prima oară în mână şi să vrei să cânţi la ea;
- sa-mi fac niste tatuaje pe spate si pe mana dreapta;
Lista mea poate continua la nesfîrşit :) Dar care sunt senzaţiile care vă aducă vouă plăcere?
Prezantarea Cenaclului Ghemul la Teleradio Moldova
Azi, am prezentat la Teleradio Moldova un Eveniment cultural "Cenaclul Ghemul" ce are loc în fiecare duminica la Biblioteca Ştefan cel Mare.
Cenaclul Ghemul la Biblioteca Ştefan cel Mare
În această duminică, la Biblioteca Ştefan cel Mare, în cadrul Cenaclului
Ghemul s-a citit poezia autoarei de etnie tătară, Lilya Gazizova din volumul de
versuri "Oameni de Februarie". A fost tradusă de Leo Butnaru, este o
carte excepţională, ieşită la lumina tiparului anul acesta(2014) la Editura
Timpul din Iaşi (România).
Pe data de 15-18 mai, la Chişinău a avut loc Festivalul Internaţional
Primăvara Europeană a Poeţilor 2014, Ediţia a IV-a. În cadrul Festivalului a fost invitaţi scriitori din Olanda,
Slovacia, Ungaria, Ucraina, România, Cernăuţi, Rusia, Tatarstan, Republica
Moldova.
Cu această ocazie, cei prezenţi la Cenaclul au citit câte o poezie
preferată din volumul 'Oameni de Februarie". Am făcut cunoştinţă cu poeziile
autoarei.
Lilya Gazizova s-a născut în oraşul Kazan( Republica Tatarstan din Federaţia
Rusă într-o familie de intelectuali.
A editat câteva cărţi de versuri, prima dintre ele, “Perla neagră”,
apărând la începutul anilor ‘90 cu o prefaţă semnată de A.I.Ţvetaeva, sora
marii poetese Marina Ţvetaeva. În 2012, cartea de versuri “Kanafer” a apărut în
limba poloneză, iar în 2013 volumul de poezie “Oamenii de februarie” a văzut
lumina la editura Voimega din Moscova.
Este cunoscută şi ca traducatoare a poeziei tătare în limba rusă. A
alcătuit mai multe antologii ale poeţilor din Tatarstan. Selecţii din versurile
sale i-au fost traduse în limbile engleză, germană, poloneză, sârbă,
macedoneană, turcă, armeană, română, lituaniană, ucraineană.
13 mai 2014
Recenzie de carte: Tadeus Dolega- Mostowicz "Vraciu şi Profesorul Wilczur."
Am început să citesc o operă remarcabilă a polonezului Tadeus Dolega- Mostowicz "Vraciu şi Profesorul Wilczur." Nu mă aşteptam să fie aşa de interesantă cartea. O citesc fără să mă opresc, aştept cu mare nerăbdare să văd cu ce se va sfârşi. Mi-a recomandat-o cineva o prietenă dragă mie.
Lupta pentru bine şi rău, contradicţia între realitatea şi imaginaţie, între posibilităţi şi aspiraţii, care au dominat de la început arta, ca şi raportul dintre receptor şi obiectul artistic, au îndemnat mereu cititorul să caute în literatură viaţa, să-şi proiecteze propria existenţă în opera literară. Atâta vreme cât nu avem de-a face cu maculatura, acţiunea tranzitivă a literaturii de masă poate fi benefică. Ea îmbogăţeşte spiritual cititorul, sporeşte sensibilitatea omului faţă de valorile etice şi estetice ale existenţei.
Din acest punct de vedere romanele lui Tadeusz- Dolega -Mostowicz reprezintă o sursă inepuizabilă de reflecţii, cel puţin atâta vreme cât arivismul, carierismul şi egoismul vor mai naşte drame sociale şi morale.
Aproape toate personajele lui Tadeuz Dolega-Mostowicz îşi încep viaţa sub semnul satisfacerii nevoilor materiale, al luptei pentru un statut social cât mai avantajos. Goana după ban, după înavuţire ucide însă sentimentele, dezumanizează. La începutul carierei sale Rafael Wilczur luptă şi el pentru post, "pentru cabinet, pentru pacienţi boagaţi' .
Aşa procedează şi mai tinerii doctori: Jerzy Dobraniecki şi Jan Kolski. Când setea de învăţuire este întreţinută şi de parteneră, viciul devine devorator.
Doctorul Dobraniecki şi Jan Kolski se foloseşte de cele mai josnice mijloace şi nu ezită să provoace moartea unui pacient pentru a-l compromite pe Wilczur, ca să-i ia locul. Nina Dobraniecka, frumoasă, fascinantă în societate, se află pe treapta cea mai de jos a moralităţii. În acest univers bogăţia nu serveşte omului, ci "înăbuşă totul şi-l pune pe om să-i slujească ei." Pînă şi candida Marysia, alături de Leszek Czynski, începe să gândească prin prisma banilor care i-ar putea asigura activului profesor o viaţă liniştită. Din această perspectivă drama lui Rafal Wilczur nu este urmarea amneziei care îl aruncă într-o existenţă vegetativă, îl transformă dintr-un chirurg într-un vraci de ţară, ci a unui complex de concepţii şi determinări în care sentimentul iubirii este redus la luxul pe care bărbatul îl poate oferi femeii. De aceea el nici nu se întreabă dacă Beata poate fi fericită alături de un bărbat cu şaptesprezece ani mai în vârstă decât ea. Lui Wilczur i-au trebuit treisprezece ani de suferinţă, de expiere, pentru a putea înţelege că un asemenea mariaj nu putea fi viabil şi pentru a evita altul, şi mai nepotrivit, de astă dată cu Lucia Kanska, altruistă până la sacrificiul de sine, dar cu peste treizeci de ani mai tînăra decît el.
Numai experienţa de viaţă, în care locul central îl ocupă suferinţa, element purificator, este capabilă să desăvârşească personalitatea umană.
Wilczur se transformă când ajunge la antipodul existenţei sale anterioare, Kolski după ce trăieşte dezamăgirile unei aventuri erotice cu Nina Dobraniecka, doctorul Jerzy Dobraniecki abia când este salvat de la moarte de cel care i-a distrus pentru a-şi asigura o viaţă plină de lux.
Universul construit de scriitorul polonez rămâne dominat de personalitatea statuară a profesorului Rafal Wilczur, ridicată parcă de suferinţele tuturor semenilor săi. Wilczur nu este un model abstract, ci sinteza unor valori umane, rezultată dintr-o pătrunzătoare şi fină investigaţie în cele mai diferite sfere ale potenţialului uman, un personaj care pledează pentru echilibrul dintre raţiune şi sentimente.
Succesul de care se bucură până astăzi proza lui Tadeus Dolega Mostowicz(1898-1 930) se datorează talentului scriitorului polonez de a fi ştiut să-şi construiască romanele, a căror acţiune curge vioi, este ruptă din viaţă, pasionantă, bogat pigmentată cu elemente sentimentale şi de moravuri. Odată accentul deplasat spre dinamica acţiunii, personajele se individualizează, iar analiza psihologică lapidară, descrierile succinte sînt subordonate stabilirii unui contact rapid cu cititorul. Vraciul alias profesorul Wilczur, nu este un ideal, un model abstract, ci sinteza unor valori umane, rezultată dintr-o pătrunzătoare şi fină investigaţie cele mai diverse sfere ale potenţialului uman, un simbol care pledează pentru echilibrul dintre raţiune şi sentiment.
" Tu trăieşti pentru alţii, alţii pentru ei înşişi, numai eu nu ştiu pentru cine şi pentru ce trăiesc..."
28 aprilie 2014
Gabriel Garcia Marcquez - Într-o singură împrejurare ai dreptul de a-ţi privi semenul de sus: atunci când îl ajuţi să se ridice.
Săptămâna trecută a plecat de lângă noi unul dintre cei mai mari scriitori ai lumii: scriitorul columbian Gabriel Garcia Marquez a murit la vârsta de 87 de ani. Este laureat al Premiului Nobel pentru Literatură în anul 1982, pentru roman şi proză scurtă, în care fantasticul şi realul sunt combinate într-o lume liniştită de bogată imaginaţie reflectând viaţa şi conflictele unui continent. Am auzit că este cel mai bun jurnalist publicând în mai multe ziare din Columbia. A avut mai multe producţii cinematografice mexicane din anii 1960 au fost scrise de Garcia Marquez. Filme la care a colaborat: El gallo de oro(1964) (Cocoşul de aur), Roberto Galvadon şi Tiempo para morir(1966)( Timp pentru moarte), En este poeblo no hay ladrones(1965) (În satul ăsta nu există hoţi) şi altele.
A plecat de lângă noi lăsând cele mai bune proze şi romane, cel mai cunoscut roman al său este: Cien anos de soledad(Un veac de singurătate)(1967),Ojos de perro azul( 1950)( Ochi de câin e albastru); La Hojarasca, 1955 (Frunze uscate); Realato de un naufrago, 1955(Povestea unui naufragiat); El Canibal, 1955(Canibalul); Un dia despues del sabado, 1955( O zi după sâmbătă); La mala hora, 1961( O oră rea)
El coronel nu tiene quien le escribe, 1961 Colonelului nu are cine să-i scrie); Los funerales de la Mama Grande, 1962 (Funeraliile bunicii).
Spre ruşinea mea nu am citit nimic de Gabriel Garcia Marcquez, dar am să citesc după ce finalizez cu Colecţia Feodor Dostoievski. Mi-a rămas câteva opere de-a lui Dostoievski.
21 martie 2014
CRITICA CRITICII în revista Teatru
„… poate că fiecare
dintre artişti se simte în sufletul său un Godot care aduce visul pe scenă”,
interviu cu Irina NECHIT,
scriitoare,
jurnalist cultural.
- Elena
Boguş: Stimată doamnă Irina Nechit, mai mulţi ani în urmă aţi editat volumul
de critică teatrală „Godot Eliberatorul”. A venit Godot în teatrul din
Republica Moldova sau îl mai aşteptăm?
- Irina
Nechit: Volumul Godot
Eliberatorul este încă din secolul trecut, însumând cronicile mele,
interviurile, texte analitice despre ce se întâmpla atunci, căci în teatrul
nostru era un reviriment. În principal, sunt texte despre teatrul „Eugene
Ionesco”, pentru că a fost un fenomen şi rămâne un teatru viu. Încă la fondarea
sa, TEI avea în repertoriu spectacolul „Aşteptându-l pe Godot” după Samuel
Beckett. Este un spectacol de referinţă, unul dintre spectacolele emblematice
ale teatrului basarabean modern.
Nu a venit Godot şi
nu poate să vină. E un personaj fascinant anume prin aceasta – toată lumea îl aşteaptă, e visul pe
care şi-l doresc mulți, dar care nu
se împlineşte niciodată. Pe de o parte, el nu a venit, dar, pe de altă parte,
fiecare creator de teatru mai viguros de la noi a încercat să-şi inventeze
propriul Godot şi să fie el însuşi Godot, ca să reziste şi să creeze în
situaţia în care nu poţi face aproape nimic. Anii de tranziţie au fost marcaţi
de o profundă criză, bugetele teatrelor fiind tăiate în continuu. Este un mic
act de eroism că oamenii de teatru nu au renunţat la meserie şi nu o ponegresc.
Şi poate că fiecare dintre artişti se simte în sufletul său un Godot care aduce
visul pe scenă.
- Elena Boguş: Credeţi că teatrul din
Republica Moldova are nevoie de critică de teatru?
- Irina
Nechit: Într-un proces teatral normal, este o mare nevoie de critica de
teatru. Oamenii din mediul teatral autohton, de vreo zece ani, sunt tot mai
supăraţi pe criticii de teatru, pentru că nu vin la spectacole, pentru că sunt
mulţi artişti talentaţi despre care se scrie foarte puţin, pentru că nu se
publică articole, pentru că nu se editează cărţi de teatru etc. E o raritate în
presa noastră apariţia unei cronici sau recenzii bine scrise despre spectacole,
despre premiere. Nu avem presă de cultură, adică avem foarte puţine reviste
culturale. Fiind finanţate de Institutul Cultural Român, după tăierea bugetului,
cele mai importante reviste culturale – Contrafort, Sud-Est Cultural,
Semn, Clipa nu au apărut de aproape un an.
Unica publicaţie
specializată – revista Teatru – este singura platformă
de manifestare a criticilor de teatru autohtoni, care, chiar dacă sunt puşi la
zid, chiar dacă nu sunt remuneraţi şi motivaţi, mai scriu articole dedicate
teatrului. Totuşi, această revistă nu are o echipă de redactori, de reporteri
care să ştie că muncind îşi câştigă existenţa. Ei sunt entuziaşti sau oameni
care cred cu disperare în revigorarea teatrului.
Ar fi cazul să
vorbim şi despre situaţia cărţii de teatru din Republica Moldova. Şi în anii 1990-2000 cărţile de teatru
apăreau cu greu, dar acum îmi pare şi mai complicat. În acest context, ne
bucură editarea unor volume, de exemplu, cel despre Teatrul „Luceafărul” scris
de Dina Ghimpu. Continuă să rămână pe prima linie Valentina Tăzlăuanu, lansând
un volum extraordinar, Lumea după Hamlet.
Aceasta e situaţia
ingrată a criticului, a cronicarului din Republica Moldova – dacă artistul se manifestă, apare în
scenă, ceea ce desigur constituie un mare privilegiu, criticul de teatrul sau
cronicarul întotdeauna rămâne în umbră. Dacă actorul e aplaudat, criticul de
teatru nu e răsplătit nici măcar cu aplauze.
- Elena
Boguş: Aţi putea face un portret al criticului de teatru în general şi al
celui din Republica Moldova?
- Irina
Nechit: E un om stingher,
un om care se simte depăşit de situaţie, un om care nu aşteaptă de la scris
aproape nimic. Apare o cronică, o recenzie, un interviu, dar nimeni nu
apreciază asta. Ce să mai aştepţi? Că vei fi atras în nişte discuţii cu oamenii
de teatru sau dezbateri în teatre? Din păcate, teatrele s-au plictisit de
discuţii sau nu mai au nevoie de ele. Cu mai mulţi ani în urmă, au fost perioade
când se organizau diverse dezbateri în teatre. Dar acum totul parcă s-a oprit.
Una din cauze ar putea fi anturajul social şi instabilitatea politică. Aş vrea
să cred că, probabil, se acumulează nişte energii care vor răbufni şi în scurt
timp vom avea astfel de dezbateri. Comunicarea între oamenii de cultură de la
noi mai are loc la UNITEM, la teatrul „Satiricus. I.L. Caragiale” (atunci când
s-a organizat festivalul consacrat dramaturgiei basarabene), la Teatrul „Eugene
Ionesco”, în unele seri de joi cu artişti din alte domenii invitaţi la discuţii
sau la conferenţele de presă din Bienală. Dar, din păcate, toate acestea au loc
atât de rar, încât nu mai pot aduna publicul, profesioniştii din domeniu.
-
Elena Boguş: Deci, cum ar trebui să fie relaţia dintre
regizori și
critici? Dar cea dintre actori și critici de teatru?
- Irina
Nechit: În primul rând, ar
trebui să fie o relaţie profesională. Uneori, între oamenii de teatru și critici se mai întâmplă prietenii, atunci când au
colaborat la un proiect etc. Dar prietenia cu un artist, cu o actriţă, cu un
regizor nu trebuie să influenţeze scrisul criticului de teatru. Regizorii, de
regulă, îi critică pe critici că nu sunt buni pentru că… nu vin la spectacole
de câteva ori, cum le-ar plăcea lor să vină. Foarte puţini critici îşi pot
permite acest lux, unii nu fac asta niciodată. Poate că e şi firesc, acum
vitezele sunt altele, trebuie să prinzi din zbor şi să înțelegi ce-i cu acest spectacol de la prima vizionare. Şi
actorii au supărările lor pe criticii de teatru, chiar şi pe ziarişti, mai ales
pentru că sunt grăbiţi atunci când vin la teatru să-i vadă şi să scrie despre
ei.
Şi, dacă acum
stilul scrisului despre teatru este mai alert, mie îmi place: este mai
comprimat, mai energic, mai tranşant... Deocamdată, asta e situaţia.
- Elena
Boguş: Atunci, ce fel de critică avem şi care este rolul criticii teatrale
de la noi?
- Irina
Nechit: Cum e ţara, aşa e
şi critica teatrală. Suntem câțiva critici
din Chişinău invitaţi frecvent la Festivalul Naţional de Teatru din Bucureşti.
În fiecare an, la diverse edituri din România, de exemplu, la Editura „Fundaţia
Camil Petrescu”, apar cărţi de teatru şi de dramaturgie, volume despre fenomene
teatrale, despre premiere, despre dramaturgi. Acolo este o activitate normală,
aici nu este nimic normal în nici un domeniu şi nu este normală nici critica
teatrală care există... dacă există...
Este bine că s-a
creat grupul de critică teatrală al Dorinei Khalil-Butucioc, e de salutat
faptul că ea face atelier de critică tânără. Eu chiar aştept ca o echipă de
tineri critici de teatru să vină, să scrie, să publice. De exemplu, să
pregătească doar ei un număr al revistei Teatru, scris în întregime de
criticii tineri. Deocamdată observ că, dacă mai apar articolele tinerilor
critici de teatru, ele sunt cumva distructive, scrise parcă în urma unor
supărări şi nemulțumiri. Am
văzut încă prea puţine analize ale spectacolelor, ale fenomenelor teatrale, ale
festivalurilor de teatru.
- Elena
Boguş: Într-adevăr, acest interviu l-am realizat la cele câteva şedinţe ale
Atelierului Bunilor Critici (ABC) al Centrului de Dramaturgie Contemporană
(CDC), coordonate de Dorina Khalil-Butucioc. În ce direcţie ar trebui să meargă
atelierul nostru de critică teatrală?
- Irina
Nechit: În primul rând,
membrii acestui atelier trebuie să meargă la toate premierele şi spectacolele
de la noi sau invitate. Apoi să scrie cronici de teatru, asta cel puţin aştept – simple cronici. Recenzia este ceva
mai greu şi mai complex, o cronică nici nu o poţi numi critică de teatru, ci
jurnalism cultural. Jurnalismul este mai expeditiv, mai rapid, mai laconic.
Măcar de la aceasta să se pornească şi cu timpul tinerii critici să meargă la
festivaluri şi să scrie despre curente, despre revoltele tinerilor, despre
lumea teatrală nouă… Asta mi-aş dori. Şi să scrie atât pentru revista „Teatru”,
cât şi în presă. Ar fi bine dacă UNITEM-ul ar stabili contacte directe cu
ziarele pe care le avem ca să-i intermedieze, pentru ca tinerii critici de teatru
să-şi poată trimite cronicile pentru publicare în acele mici spaţii din
periodice rezervate culturii. Dar, pentru o cronică bună, este foarte important
şi limbajul în care este scrisă, tinerii critici de teatru având multe
deficienţe la acest capitol. Uneori, lectorilor şi stilizatorilor din redacţii
le este foarte greu să corecteze fraza, sintaxa şi ortografia cronicilor
trimise de critici tinerii. Nu e neapărat să fie foarte mulţi critici, măcar
vreo 2-3, dar să le văd mereu cronicile.
- Elena
Boguş: Dar cum credeţi că ar trebui să fie un Centru de Dramaturgie
Contemporană?
- Irina
Nechit: Cred că ar putea
fi şi sunt de diferite formate. Acest nou Centru de Dramaturgie Contemporană
din Chişinău, aşa cum a funcţionat până acum, este una din formele pe care şi
le-a propus. Derapajele s-au datorat, cred, şi faptului că parchetul
UNITEM-ului scârțâie foarte
tare, cum intri acolo, parcă eşti pe nisipuri mişcătoare. Lumina e slabă, scena
e departe, fotoliile – unul peste altul, dar şi aşa se poate. Sunt bravo tinerii
că au mers chiar acolo şi au făcut ce au dorit şi ce au putut în spaţiul care
li s-a dat. Sunt convinsă că merită să fie făcute spectacole-lectură şi în
teatrele profesioniste, dar din moment ce ele sunt ocupate cu repertoriile lor,
e bună şi o sală a UNITEM-ului. Centrele de Dramaturgie Contemporană din ţările
civilizate scot volume, culegeri, antologii de piese. Acum a apărut un text
câştigător al concursului de dramaturgie al Marianei Starciuc, fiind un
rezultat bun al CDC-ului şi al UNITEM-ului. Am fost doar la câteva lecturi, la
care se citea bine într-un altfel de ritm, dar erau doar lecturi. Sper din
suflet că CDC-ul va continua şi că tinerii vor face nu doar simple lecturi, ci
şi spectacole vii în baza unor texte bune..
- Elena
Boguş: Cum se împacă poetul, dramaturgul şi criticul teatral din Dvs. la
vizionarea unui spectacol?
- Irina Nechit: Într-o discuţie mai veche cu regizorul Sandu Cozub de la Teatrul Naţional
„Mihai Eminescu”, acesta îmi spunea: „Atunci când, privind un spectacol, uit că
sunt actor, regizor, om de teatru și sunt prins
total în acţiune, în lumea personajelor, înseamnă că spectacolul este bun”.
Când ceea ce se întâmplă pe scenă reuşeşte să te desprindă
de realitatea cotidiană, să te lovească, să te şocheze, să te cutremure, atunci
este un spectacol adevărat. Probabil, pe mine mă impresionează în primul rând
poezia spectacolului, oricât de teatrală ar fi, cu multă mişcare, gesturi,
limbaj corporal, muzică ş.a.m.d. Dacă nu are o adiere de poezie, spectacolul mă
lasă un pic rece. Probabil asta se manifestă şi în felul cum scriu cronicile, și în dramaturgia pe care încerc să o fac.
- Elena
Boguş: Spectacolul „Mi-e frică de Marea Neagră” a fost montat la Teatrul
Naţional „M. Eminescu” în baza piesei Dvs. „Nudiştii”, câştigătoarea concursului
naţional de dramaturgie al UNITEM-ului din 2009. Aţi participat şi la alte
ediţii?
- Irina
Nechit: După participarea
cu acest text, în cadrul concursului UNITEM-ului, am mai trimis o singură piesă
într-o altă ediţie. Ministerul Culturii anunța în fiecare an un Concurs naţional de dramaturgie ce ar
trebui să fie cel mai important concurs din Republica Moldova.
Dar la ediţia din
anul trecut a Concursului naţional de dramaturgie a venit un singur text. Nu
ştiu ce şi cum s-a întâmplat, dar ei au anulat concursul în general. Se pare că
l-au reluat, dar oricum s-a mutat cam totul spre UNITEM. Acum tot ce fierbe şi
se frământă în dramaturgie se întâmplă la UNITEM, la Centrul de Dramaturgie
Contemporană.
Mă bucur enorm de
mult că tinerii continuă să lucreze şi aştept, în etapa următoare, să văd
spectacole făcute chiar de actorii care au participat la acest atelier, dar şi
de regizori. Cele mai multe şanse de a fi montate le au textele contemporane
scrise de actori sau de regizori. Adică, dacă poţi singur să scrii şi să
montezi textul, el are mai multe şanse să apară pe scenă, aşa cum se întâmplă,
de exemplu, la „Teatrul Spălătorie”.
-
Elena Boguş: Când mai vedem un spectacol-lectură sau o
piesă de-a Dvs. pe scenă?
- Irina
Nechit: Nu ştiu.
Deocamdată am experienţa atelierului de dramaturgie de la Teatrul Naţional
„Mihai Eminescu”. Am fost coordonatorul atelierului de dramaturgie care a
existat 3 ani. Lecturile erau supuse unor rigori, lucrau actorii profesionişti,
se cerea existenţa unei anumite regii. Oricum, la sfârşitul lecturii, publicul
care rămânea la discuţii avea mai multe pretenţii: de ce regizorul nu a lucrat
mai mult, de ce lecturii nu i s-a dat o formă, concluzia fiind că trebuia să se
meargă de la o simplă lectură, la un adevărat spectacol-lectură. Este o muncă
pe care acum nu ştiu cine şi-o asumă sau şi-o poate asuma. Se pare că cei de la
Centrul de Dramaturgie Contemporană din
cadrul UNITEM-ului acceptă şi o simplă lectură, fără elemente de regie sau de
joc actoricesc. Lumea este mai indulgentă, iar scopul CDC-ului este să prezinte
textul pentru a fi ascultat şi atât. Dar mi-ar plăcea ca regizorul şi actorul
să intre în material, să pună ceva din meseria şi arta lor în lecturi, să se
consume. Sigur, lucrurile se schimbă foarte repede şi chiar în peisajul nostru
teatral cam inert, s-ar putea schimba ceva în bine.
- Elena
Boguş: Şi noi credem. Vă
mulţumim pentru amabilitatea de a ne acorda acest interviu!
Abonați-vă la:
Postări (Atom)
-
Prima zi de Colocviu În data de 25-26 mai 2012, la Chişinău, s-a început Colocviu Ştiinţific cu participare internaţională,...
-
Cititndu-l pe Papini ma pus pe gânduri în multe privinţe referitor la viaţa mea. Viaţa mea a fost interesantă până anul trecut când m-am î...
-
Am citit această poveste despre valorile umane scris de Mimo. Vreau să o împărtăşesc prietenilor mei care îmi vizitează blogul meu. Ilus...