10 august 2011

Recenzie de carte :John Fante "Întreabă Praful "

De curând am început să citesc o carte la recomandarea lui Dumitru Crudu. Mi-a dat-o mie să o citesc şi pe urmă să o dau mai departe. Am luat-o să o citesc. Din curiozitate mai degrabă am văzut pe copertă că este făcut şi un film.
John Fante "Întreabă Praful ", Editura Humanitas, Bucureşti 2006. Romancierul John Fante s-a născut în 1909, într-o familie de imigranţi italieni. Începe să scrie în 1929, iar povestirea sa de debut apare în The American Mercury, în 1923. Primul său roman, Wait Until Spring, Bandini( 1938), face parte din saga avându-l ca protago
nist pe Arturo Bnadini. Îi vor urma Ask the Dust(Întreabă praful, 1939), Dreams from  Bunker Hill(1982) şi The road to Los Angeles(1985, postum) Scriitorul semnează şi scenariile unor filme bine cunoscute publicului, printre care My Man and I(1952), The Reluctant Saint(1962). Autorul se îmbolnăveşte cu o boală care îl orbeşte şi mai târziu îi este amputant picioarele. Continuă să scrie dar cu ajutorul soţiei sale. În anii '80 este redescoperit de Charles Bukowski, iar editura Black Sparrow începe săi publice lucrările lui şi este considerat unul dintre cei mai importanţi scriitori ai secolului 20.

Charles Bukowski spune despre cartea lui John Fante: "Într-o zi am găsit o carte şi am deschis-o.Am rămas în picioare câteva clipe, citind. Rândurile curgeau pe pagină cu o fluenţă firească, fiecare pulsând de energie şi urmat de un altul la fel de puternic. Substanţa însăşi a fiecărui rând îmi dădea senzaţia că aici se sculptează ceva. Aici era, în fine, un om care nu se temea de emoţie. Umorul şi durerea se întretăiau cu o simplitate superbă. Începutul acestei cărţi a fost pentru mine un imens şi nebunescmiracol. Fante a devenit zeul meu. "
Arturo Bandini un tânăr scriitor din LA care se îndrăgosteşte nebuneşte de senzuala şi incontanstansta Camila Lopez, o chelneriţă mexicană depedentă de marixuana şi de o relaţie fără speranţă cu un bolnav de turbeculoză. Încercând să supravieţuiască într-o lume dominată de prejudecăţi rasiale şi sufiecienţă, tânărul perseverează până când, într-un final, îşi vede publicat primul roman. Însă soarta îi joacă feste, punând  sub semnul întrebării vocaţia şi fericirea lui Budini. Aclamat drept cel mai frumos omagiu literar adus oraşui LA-ului, Întreabă Praful, roman inspirat chiar din biografia autorului, este un amestesc cuceritor de umor şi de sinceritate dureroasă.

Romanul mi-a plăcut enorm de mult,am citit cu sufletul la gură vroaim să ştiu ce se va întâmpla mai departe, nu ştiam că nu va fi un happy end fericit, dar unul trist. Romanul plin de ironie şi dragoste neîmpărtăşită, ură. Merită de citit şi de văzut filmul. Aş vrea să văd filmul cu mare interes. Dar şi cartea merită de citită.