28 mai 2011

Jurnalul Atelierul "Vlad Ioviţă"

 La atelierul de 28 mai 2011, a avut loc Biblioteca Municipala Hadeu. La sedinta de azi, am ajuns mai devreme m-am intalnit cu Elena pe drum. Si am mers amandoua  in spre bilbioteca. Nu mai era nimeni, am stat cateva minute singure si vorbeam, apare intre timp si Dudu cu niste ziare in mana de literatura. A venit cu o sugestie sa facem un exercitiu. Am luat o poezia lui Adrian Popescu "Cuibul". Intre timp venise si ceilalti, Victoria, Mugur Grosu, Carolina si Moni Stanila, Natalia Graur si Arici.
Ne-a pus sa scriem cate o parodie dupa poezia Cuibul. Dupa ce am citit de doua ori poezia nu am inteles-o deloc dar nici nu mi-a placut deloc. Nu am avut deloc inspiratie, am scris  niste poezie deloc bune care deloc nu mi-a placut ce am scris. Nici cei care mau ascultat nu le-au placut poezia, ceilalti au scris poeziile reusite si chiar bune decat a mea. Dar asta nu ma demoralizat deloc aceasta veste ca nu am scris chiar bine poezia. Eu stiu ca candva voi scrie texte reusite ca cel de azi. Sunt optimista si foarte increzatoare in propriile mele forte.Fiecare din colegii sau dus sa posteze poeziile lor pe blogul Vlad Iovita, pe al meu nu lam postat nici pe blogul meu si nici pe al lui Vlad Iovita din motivul ca nu era cel mai reusit.
Am vb si despre alte poezii din presa de literatura din Romania, a fost discutie libera si interesanta, una chiar mie mi-a placut foarte mult.
Am trecut, cand Moni a inceput sa descefreze poezia lui Popescu Adrian, ca este o poezie religioasa, are o strctura bine defenita cu multe simboluri si teme interesante. A fost un atelier interesant. Eu insa am fost fara dispozitie si cu gandul in alta parte.
La sfarsit, Dudu ne-a invitat la un ceai si o cafea dupa preferintele fiecarui, la barul de langa statia de troleu. Pe drum ne-am intalnit cu Nina si Valerian, ce au venit din excrusie la Tapova. Ne-am indreptat in spre localul propus. Acol fiecare au discuta in functie de tema alasa impreuna in grupuletele lor. Insa Eu am fost preocupata cu altceva care trebuie sa fac pana luni. Si eram stresata si panicata si ingrijorata ca nu voi finaliza ce mi-am propus sa fac. Dar trebuie sa fac, pentru ca mam grabit acasa sa fac cat mai repede lucru meu. A fost o seara minunata si interesanta cu teme de discutie foarte amuzante.

27 mai 2011

Cenaclul Republica


Azi, 27 mai 2011, la ora 18.30 a inceput pentru prima data Cenaclul Republica, moderator Moni Stanila si Sandu Vaculovski, la avut ca invitat pe Mugur Grosu din Romania. Cenaclul ne-a adunat pe toti la Biblioteca Nationala Vasile Alecsandri in aer liber in jurul mesei rotunde, cu un ceai si cafea calda. Afara batea un vant rece dar lectura tinerilor scritori ne incalzea pe toti.

Moni a deschis cenaclul prezentand de unde vine denumirea Republica si pe urma a fost deschis de Directorul Biblioteci si sa trecut la citirea poezie a fiecarui prezenti acolo.
Ca dupa aceea a luat cuvantul sa citeasca Mugur Grosu din Cartea " Haltere cu Zurgali". Si la sfarsit cine a vrut sa-l intrebere pe invitatul nostru din Romania. A fost un cenaclu interesant pentru cei preazenti.
Dupa finalizarea cenaclului, Dudu ne-a invitata la un spectacol ce a fost scris scenariu de Dudu si actori sunt din Botosani, a fost un spectacol senzational si interesant, cu multa ironie si distractie ca ne-a veselit pe toti cei prezenti in sala de spectacole. A meritat iesirea asta la un eveniment cultural.














26 mai 2011

Jurnalul Atelierul Vlad Ioviţă& Cenaclul Condur

 Pe data 25 mai 2011, a avut loc la ora 14:00, o şedinţă deosebită cu invitaţii deosebiţi de la Bălţi. Atelierul Vlad Ioviţă i-a primit cu braţele deschise, cu o vorbă de încurajare, cu ceai şi cu cafea. La întâlnirea noastră au venit Moni Stănilă, Aurelia Borzin şi tatăl meu. Cenaclul Condur de la Bălţi au fost Virgil Botnaru, Marina, şi Victor. Au citit din propriile creaţii, proză şi poezie.
Ne-am strâns într-un cerc restrîns pentru ai asculta  pe cei de la Bălţi şi pentru a critică textele lor.
I-am simţit emoţionaţi şi încordaţi pe musafiri noştri. Dar după citirea textelor sau mai relaxat şi nu i-am mai simţit încordaţi.
Am ascultat cu mare plăcere textele lor.. Nu ştiam ce să spun, dacă mă întreabă Dumitru Crudu. Ca o idee să mi fac, proza Marianei mi s-a părut interesantă, dar îi lipsea ceva, nu ştiu ce, dar ştiu un lucru acţiune şi tensiune trebuie să fie în text ca să nu te plictiseşti de ea.
Însă la nivel de stilistică era curat şi acurateţie. Îl citez pe Dumitru Crudu, "Marina este o prozatoare talentată".
Textele scriitorilor invitaţii au stiluri diferite. Virgil este mai aproape de cotidian. Însă Victor mai aproape de univers, încearcă să mai aproape de tot să cunoască mai bine lumea în care trăieşte.
La sfârşit Dumitru Crudu ne-a invitat la un ceai la locul unde ai mai fost noi. Ne-am simţit bine împreuna, am vorbit despre lucruri interesante.





23 mai 2011

Impresii si intamplari interesante la Zilele Literaturii Romane la Chisinau

De pe 18 mai 2011 pana 20 mai 2011, a inceput Zilele Literaturii Romane, Editia  a 2 a., la Chisinau si Balti.
In prima zi, s-a tinut la Balti au fost invitati Emil Brumaru,Ion Muresan, Arcadie Suceveanu, Maria Sleahtitchi.
Zilele Literaturii Romane a cuprins conferinte, lecturi publice, dezbateri si spectacole.
Am fost a doua zi, la Libraria din Centru unde sa inceput la ora 17. Invitati erau Emil Brumaru si Ion Muresan.
Emil Brumaru a prezentat o serie de poezie a citit in fata cititorului si ne-a povestit despre viata lui interesanta, despre experienta lui ca doctor la Dolhasca si despre pesica lui. Ce a facut interesanta atmosfera in librarie
 Domnul Muresan ne-a prezinta si  a citit din Cartea Alcool recenta publicata la editura Charmides. Ne-a citit din cartea lui cateva poezii interesante si amuzante in acelasi timp. Dupa lecturarea si intalnirea autorilor ne-am dus la ne-am dus cu toti cei prezenti la Club Kira's, ambiata era foarte placuta si interesanta. Mie una mi-a placut stilul clubului. Avea o personalite anume. Au fost invitati: Val Butnaru, Radu Pavel Gheo, Nicolae Popa, Cristian Teodorescu. Moderatorul a fost Mircea.V. Ciobanu. Tema discutiei a fost " Proza noua: Spectacolul vietii ori spectacolul textului?" A fost o tema de discutiei foarte interesanta si foarte multe lucruri sau discutat in aceea seara. Fetele de langa mine sau simti foarte bine.(Ecaterina si Carolina).
La sfarsitul serei ne-am relaxat si ne-am simti bine cu un spectacol-lectura de actorul Victor Rebengiuc cu Legenda Marelui Inchizitor, dupa Fratii Karamazov de F.M Dostoievski. A fost seara interesanta si m-am simtit bine ca am iesit din casa sa vad un spectol-lecuta de Victor Rebengiuc. Dupa ce am iesit de la spectacol, impreuna cu Nina ne-am indreptat spre casa si cand colo ne iese in calea noastra Actorul Victor Rebegiuc. Nina ii imultumeste pentru spectacolul oferit si la rugat sa mai vina pe la noi. Si in schimb a primit un buchet mare de tradafiri albi de la actor. Nina mi-a dat si mie un trandafir.
Seara a fost frumoasa si obositoare. Dar a meritat efortul de iesi din casa si de a privi un spectacol interesant.
 A doua zi, a urmat un alt eveniment unde am fost invitati cei de la Vlad Iovita, a fost Lansarea Carti a Augstinei Siman, ce a avut loc la Biblioteca Hasdeu. Am intarziat, nu era nimeni doar Felicia de la noi inca nu venise nimeni. La lansare venisera invitati din partea Augustinei. A avut ca invitati pe Mihai Cimpoi, Editorul si o alta personalitate pe care nu o retin mai exact. Au fost adresate numai cuvinte de lauda la adresa scritoarei. Augstina ne-a citit un fragment preferat din cartea ei. Pe scaun ne-a lasat un mesaj interesant pentru fiecare, dar mesajul era aceeasi pentru toti. Venisera si alti colegii de la noi mai tarziu. A urmat si autografele din partea scritoatrei.
Dupa aceea ne-a invitat sa servim cate un pahar de sampanie pentru sarbatorita sa inchinam.
A fost o atmosfera foarte placuta.
La sfarsit noi cei ramasi am plecat la Libraria din Centru. Au fost invitati sa citeasca  Cristian Teodorescu cu  Cartea  - Medgidia, orasul de apoi,  Editura : Cartea Romaneasca anul 2009 ( Premiul pentru Proza  al USR). A urmat Ion Vianu cu Amor  intelectualis (Cartea Anului 2009). Amandoi autori citesc din fragmentele preferate. Urmand ca fiecare sa le puna intrebari autorilor.
La sfarsit ne-am dus la Clubul Kira's peentru ultimele lecturi si dezbateri si spectacol muzical din aceea seara. 
Tema serii a fost: Pofesia : Autor dramatic.4 experiente. Invitati au fost: Constantin Cheianu, Mihai Fusu, Bogdan Georgescu, Alina Nelega. Moderator Andreea Dumitru. A fost o seara interesant si relaxanta. Felicia, Carolina, Ecatrina toata seara au scris poezii pe servitelele de la Kiras"s club, a fost inspiratie pentru ele de a scrie poezii. Eu am fost cea care le-a sustinut moral si le-a adunat capodoperele lor, pentru a le aduce la sedinta ori pentru miercuri sau sambata pentru ultima sedinta.
Spre inchierea evenimentului cultural, Mihai Fusu si Dorel Burlacu de la Trigon ne-a prezentat si ne-a incatat cu un spectacol muzical cu tema: RASSM- Poezia Anvagardist - proletculista trasnistreana din perioada interbelica. A fost o seara relaxanta, distractiva si amuzanta.

19 mai 2011

Recenzie de carte : Franz Kafka Jurnalul


In cazul meu se poate recunoaste foarte bine o concentrare asupra scrisului. Dupa ce mi-am dat seama ca, din punct de vedere organic, scrisul reprezinta ce mai fertila orientare a fiintei mele, totul s-a precipitat in aceasta directie, lasand fara preocupare toate aptitudinile ce vizau[...]
Placerile sexului, placerea de a manca si a bea, bucuria meditatiei filozofice si a muzicii. Mi-am  pierdut vlaga in toate aceste directii. A fost un lucru necesar, pentru ca energiile mele, in ansamblul lor, erau atat de reduse, incat numai concentratele la un loc puteau sluji, intr-o oarecare masura, scopului de a scrie. Franz Kafka Jurnal.
In Jurnalul lui Kafka isi spune  despre suparari, dragoste, relatii boala lui, de experentele lui cu viata.
Pe 16 octombrie 1921, Kafka spune suferinta:" Suferinta ca trebuie mereu sa incepi, ca ti-ai pierdut  iluziile, ca ceva anume ar fi mai mult decat un inceput, sau macar un inceput , nebunia celorlalti care habar n-au  de asta, si care, de exemplu, joaca fotbal numai ca " sa mai impinga lucrurile inainte", nebunia  ta proprie, ingropata  in tine insuti  ca intr-un cosciug, nebunia celorlalti care cred ca ce vad ei un cosciug care poate fi transportat, deschis sfaramat pe altceva.
Numai scrisul este neajutorat nu traieste in sine e gluma si e deznadejde
A scris Jurnalul 1910-1920.
Scrisoare catre tata. "16 septembrie 1922, Kafka a trait ceva foarte aproape de prabusire totala, atat de aproape de asa ceva ca noaptea aceea de acum 2 ani altceva sa-i semene n-am mai cunoscut. Totul parca sa fi ajuns la capat, si nici astazi nu mi se pare deloc sa fie altfel.
Lucrul acesta poate sa fie inteles in 2 feluri si chiar si asa trebuie inteles probabil.
In primul rand, prabusirea neputinta de a mai darui, neputinta de a mai indura viata, mai bine zis, cursul vietii.
Ceasurile nu mai merg la fel cel launtric grabeste in chip dracesc demonic, in orice caz neomenesc cel din afara schioapata mai de parte in ritmul lui  obisnuit. Si ce se mai poate intampla, decat ca cele 2 lumi atat de deferite sa se scindeze si chiar s-au scindat si se arunca una asupra alteia.
Ciocnindu-se salbatic. Ritmul acesta dereglat al trairii launtrice poate  avea diferite  cauze; cea mai vizibila e introspectia care nu-mi mai lasa nici un gand sa se linisteasca, ma impinge toate gandurile, toate ideile  tot mai inainte, pentru ca pana la urma ea insasi sa ajunga.
Un gand, o idee, pe care o alta introspectie, noua, s-o alunge iarasi mai departe.
In al doilea rand, goana asta arunca si duce cu sine totul indepartandu-l de sfera omenescului. Singuratatea care aproape intru totul mi-a fost impusa de cand mai stiu, desi in parte  a fost de mine insumi cautata dar ce era cautarea asta decat tot o constrangerea? e acum cu totul  neechivoca, si se aproprie de ultima limita."
Pentru Kafka," Casatoria  este desigur o testare celei mai decesive forme de autoeliberare si de independenta".
 " Exista  o parere potrivit careia  frica de casatorie provine  uneori  de teama ca copii iti vor plati mai tarziu ceea ce ai pacatuit tu insuti fata de parinti tai".
Aceast Jurnal a lui Kafka mi-a placut foarte mult . Sunt niste lucruri de exemplu in Scrisoarea catre Tata sunt unele lucruri care chiar ma regasesc in ele. In comparatie cu Gombrowicz, Kafka mi sa parut mult mai usoara si povesteste mult mai lejer decat celalalt care eu nu am inteles nimica din Jurnalul lui. Si Junrnalul lui Gombrowicz este interesant isi spune trairile si emotile, dar spune despre Kant de mari filosofi pe care i-a citit in viata lui.
Merita de citit Kafka.





18 mai 2011

Zilele Literaturii Romane la Chisinau


Zilele Literaturii Romane/ Editia a II-a va in perioada: 

18-20 mai 2011  

Programul Evenimentului:


Miercuri

Ora 11.00 Mai/Balti- Conferinta : Ion Vianu - 

Memoralistica vazuta de un memoralist Locul : 

Universitatea de Stat " A Russo" din orasul 

Balti. Sala de Conferinte, bloc 1, Str.Puskin nr 

38.

Ora 14.30 Lecturi&dezbateri : Ingeri si alcool

Invitati: Emil Brumaru, Ion Muresan, Arcadie Suceveanu, Maria Sleahtitchi.

Uneversitatea de Stat " A. Russo" din orasul Balti, Sala de Conferinte, bloc 1, Str. Puskin nr 38.

Moderatori : Vasile Ernu& Emilian Galaicu- Paun.


Joi

din Ora 11.00 -Lectura& Intalnire: Liceele" Gh Asachi", " I. Creanga".

Ora17.00 - Lectura& Intalnire: Emil Brumaru, Ion Muresan

Locul: Libraria din Centru, Bd Stefan cel Mare nr 126.

Ora 19.00 - Lecturi& dezbateri: Proza noua: spectacolul vietii ori spectacolul textului?

Locul : Kira's Club( Teatru "Luceafarul"), Str. Veronica Micle nr 7

Invitati: Val Botnaru, Radu Pavel Gheo, Nicolae Popa, Cristian Teodorescu

Moderator: Mircea V. Ciobanu.


Ora 21.00 - Teatru: Victor Rebengiuc - Legenda Marelui Inchizator/ Spectacolul -lectura dupa 

Fratii Karamazov de  F.M.Dostoievski Locul : Teatrul Municipal " Satiricus I. L. Caragiale", Str.

Mihai Eminescu nr 55

Vineria 20 mai/Chisinau
Ora 11.00 - Conferinta : Ion Vianu - Povesti exact asa cum s-au intamplat. Locul : Universitatea

 de Stat din Moldova, Facultatea de Istorie si Filosofie, blocul central, aula 511, str. Mateevici nr 60

Ora 17 - Lectura & intalnire : Cristian Teodorescu - Medgidia, orasul de apoi( Premiul pentru

 Proza al USR 2009), Ion Vianu - Amor intellectualis (Cartea Anului 2010)

Locul: Libraria din Centru, Bd Stefan cel Mare nr 126

Ora 19.00 Lecturi& dezbateri : Profesia : autor dramatic. 4 experiente

Locul : Kira's Club( Teatru " Luceafarul"), Str. Veronica Micle nr 7

 Invitatii: Constantin Cheianu, Mihai Fusu, Bogdan Georgescu, Alina Nelega.

Moderator : Andreea Dumitru
Ora 21.00 - Spectacolul muzica : RASSM -Poezia avangardista -prolecultista trasnistreana din 

perioada interbelica , cu Mihai Fusu si Dorel Burlacu(Trigon).

Locul : Kira's Club ("Teatru Luceafarul"), Str. Veronica Micle nr 7


 Oraganizatori : ICR, Centrul National al Cartii.

Co-organizatori : ICR Chisinau. Primaria Municipiului Chisinau, Editura Cartier, Librariile 

Cartier, Revista Punkt.


 Parteneri: Teatru Municipal " Satiricus I.L. Caragiale" Facultatea de Istorie si Filosofie a 

Universitatii de stat din Moldova " A Russo" din orasul Balti, Centrul de Studiere al 

Totalitarismului, Kira's Club.

Parteneri Media: Contrafort, Radio Europa Libera, Ziarul de Garda, Jurnalul de Chisinau, 

Timpul, Unimedia.

 Coordonator proiect: Vasile Ernu



15 mai 2011

Jurnalul Atelierul Vlad Ioviţă

Pe data de 15 mai 2011 a avut loc la Haşdeu, Atelierul "Vlad Ioviţă", au participat aceeaşi oameni. Nu au venit toţi, eram câţiva. Dumitru Crudu ne-a pus la provocare, şi data aceasta trebuia să alegem un roman  preferat şi să-l transcriem în varianta noastră.
Astfel de procedeu este folosit în rândul scriitorilor. Am citit foarte multe romane, toate sunt preferatele mele, dar vroiam ceva simplu.
Avem multe romane în plan să scriu, mă gândisem la Marele Singuratic de Marin Preda, dar mi s-a părut o idee proastă şi am renunţat să mai scriu despre acest roman.
Doar două persoane au scris şi au citit, acestea erau Natalia Graur şi Carolina Vozian. Între timp a venit Augustina Şiman, ne-a invitat la lansarea Cărţii sale, ce avea loc vineri pe 20 mai 2011, la ora 15, la Biblioteca Haşdeu.. Nu am citit cartea Augustinei, dar din spusele colegilor, nu au avut-o impresie prea bună despre carte. Voi citi şi îmi voi expune o părere despre carte.
Cartea Nataliei Graur este romanul " Pe drum" de Jack Kirouac. Prima dată am auzit acest despre acest roman, mi-am propus că îl voi citi încurând. 
Din povestirea pe care a scris-o Natalia Graur, mi s-a părut interesantă, provocatoare, cu nişte tineri plini de viaţă, spontani ce au plecat într-o  aventură făcând autostopul.
Cei prezenţi au spus o părere despre textul Nataliei, nu prea am avut chef să ma dau cu părerea în privinţa romanului.
Dumitru Crudu ne-a anunţat că miercuri, pe data 25 mai 2011, vom avea invitaţi pe cei de la Bălţi. Săptămâna aceasta nu vom face atelierul. Ne-am bucurat tare că nu vom face atelierul.
A urmat să citească Carolina Vozian din povestirea ei. Romanul Carolinei este "Zidul" de Jean Paul Sartre.
Am citit romanul, numai să mi fie ruşine că nu-mi aduc aminte prima nuvelă Zidul. Ar trebui să-l reiau, să văd despre ce este vorba în nuvelă. Povestirea pe care a făcut-o Carolina a fost interesantă şi plină de intrigă, provocări şi răsturnări de situaţie, mi-a plăcut povestirea Caroliniei.
Dumitru Crudu a insistat să ne spunem fiecare o părere despre textul Carolinei. Nu prea m-am gândit ce să spun despre textul Carolinei, şi am zis o prostie numai ca să scap mai repede şi să nu fiu întrebată. 
De fapt vroiam mai repede să se termine şedinţa şi să plecăm acasă. Povestirea Carolinei a fost bună. Fiecare dintre noi a spus părerea lui. Nina a vorbit despre textele Carolinei şi a Nataliei, vorbind încet, noi nu prea am auzit-o ce spus, rugând-o să vorbească mai tare.
La sfârşitul Atelierului, Dumitru Crudu ne-a invitat să mergem la un ceai şi la o cafea. Am mers la aceeaşi cafenea, unde mergeam deobiciei.
A fost o zi interesantă şi amuzantă în acelaşi timp. Ne-am distrat la maximum.



11 mai 2011

Junralul Atelierul Vlad Ioviţă la Balti

Joia trecuta colegii mei de la Atelierul Vlad Iovita au fost la Balti, la cenaclul lui Anatol Moraru. Dudu ne-a anuntat de vreo saptamana ca vom pleca la Balti, cine vrea. Cu parere de rau, nu am fost, dar am rugat-o pe Nina sa scrie despre desfasurarea cenaclului si sa faca poze. Cenaclul  Kontur a avut loc in cadrul facultatii de fiologie a Universitatii Alecu Russo, unde au fost ascultate si comentate textele colegiilor mei, Ecaterina, Nina,Ion, si Dumitru Crudu.
Nina Caraman a scris un scurt reportaj ce am rugat-o eu. Dar nu a scris persoanele care au participat de la Cenaclul Kontur si ce au spus fiecare despre textele invitatilor de la Chisinau.
" Dupa ce am facut o calatorie prin Balti. Ne-am adunat sa facem cenaclul, a inceput la ora 14.30. Moderatorul a fost Dumitru Crudu ne-a prezentat pe fiecare dintre noi.
Pe Nina a prezentat-o ca pe o poeta care scrie mult, acrivista si om politic. Ecaterina Bargan a mentionat ca isi publica al doilea volum anul aceasta. De Catalina a mentionat unde invata si apoi a citit proza.
De Ion a spus ca este poetul care are restanta la soferie si invata la ASE.
Dupa prezentarea scriitorilor, au citit fiecare poeziile, si-a expus  fiecare parerea asupra celor citite de noi.
Moraru si-a expus parerea generala asupra la toti. La final a zis ca:" Suntem o generatie inovatoare care am expus trairile prin poezie".
Dupa finalizarea lecturii a prozei si a poeziei a fiecarui, dupa ce si-a spus fiecare parerea despre textele citite la cenaclul. Au facut poze impreuna si am plecat intr-o cafenea unde ne-am simtit bine . Toti am ramas cu impresii bune"
Dupa ce mi-a povestit Nina cum a fost la cenaclul mi-a dat seama ca fost interesant la Balti. Mi-a parut rau ca nu am fost.

9 mai 2011

Atelierul "Vlad Ioviţă" în Parcul Dendrarium


Sâmbătă pe data 7 mai 2011, atelierul l-am făcut în Parcul Dendrarium cu 7 persoane.
Dumitru Crudu ne-a dat un exerciţiu să scriem o povestire poliţistă, să fie acţiune şi la a treia persoana.
Parcul era mare aşa că ne-am despărţit pe unde am găsit un scaun liber pent a scrie povestea dată de Dumitru Crudu, iar ciripitul păsărilor ne-a dat o energie pozitivă.
Fiecare a scris ce le-a venit în minte. La mine textul poate nu a fost chiar aşa de reuşit cum aş fi vrut să fie. Mie nu mi-a venit nici o inspiraţie de a scrie.
 Dar se poate şi mai bine. Însă această povestire nu e chiar reuşită în comparaţie cu celelalte. Ecaterina ne-a făcut poze la toată lumea în timp ce scriam textele. Ca să ne mai încălzim niţel, Dumitru ne-a pus să facem exerciţii  de încălzire şi ne-am jucat imaginar. A foarte interesant şi vesel. A meritat ieşirea în aer liber.







































































































3 mai 2011

Un moment de respiro


Lacul si parcul Herastrau din Bucuresti vara -primavara 2009


Parcul si Lacul Herastrau din Bucuresti imi aduc cele mai frumoase amintiri. Cu el ma plimbam prin parc, avem locul nostru unde stateam.  Unde ne povesteam sau ne certam uneori, dar era frumos. De acolo se vedea tot lacul si parcul. Amitiri care imi produc niste senzati si momente frumoase. Doar cu  amitirile raman,  numai intorc ce-a fost odata intre noi.

-a

Poze din toamna 2010











1 mai 2011

Recenzie de carte: Inamici Publice Memorii, Jurnale, Corespondenta, Filosofie de autori Michel Houellebecq si Bernard-Henri Levy, editura Polirom, Bucuresti 2009.

O alta carte inceputa de mine este Inamici Publice Memorii, Jurnale, Corespondenta, Filosofie de autori Michel Houellebecq si Bernard-Henri Levy, editura Polirom, Bucuresti 2009.

 Voi scrie ceva din biografia autorilor. Voi incepe cu Michel Houllebecq n.1958 in La Reunion debuteaza ca romancier in 1994, cu Extinderea domeniului luptei (Polirom 2005). Mai apar si alte volume de texte critice Interventii si romanul Particulele elementare(Polirom,2006), tradus in peste 25 de limbi si recompensat cu Prix Novembre, urmate de Platforma(2001; Polirom,2003) si Posibilitatea unei insule(2005;Polirom,2006).
Bernard-Henry Levy n.1948 in Beni Saf Algeria. este filosof si jurnalist, unul dintre initiatori directiei Nouvelle Philosophie. Printre lucrarile sale se numara Barbaria cu chip uman (1977), Ideologia franceza(1981), Aventurile libertatii(1990).
Meciul de ping-pong intelectual al secolului: lovituri razante, lovituri taiate, lovituri perfide, retrageri strategice, reverente reciproce in fata fiecarei lovituri izbutite. Un dialog cu ritm aprins, enervant, contrariant, obraznic pe alocuri, pe care nu ai cum sa nu-l urmaresti cu sufletul la gura, de la prima peagina la ultima pagina. Pariul jocului? Mai mult decat o reglare de conturi de detractorii trecuti, prezenti si viitori ai filosofului BHL si prozatorului MH, incercare de a contraria asteptarile "haitei" si de a o zadari in continuare. Placerea certa a celor, de-acum, doi aliati de a-si schimba statutul de victime publice in acela de inamici publici. Dar si, dincolo de asta, o suita de digresiuni sclipitoare, de reflexii si de provocari privind iudaismul, conditia intelectualului angajat, competitia spirituala intre Atena si Ierusalim, intre filosfia greaca si Biblie.

"Totusi, asa cum se spune, ne desparte - exceptia unui singur punct, fundamental : suntem, si unul, si altul, doi indivizi destul de demni de dispret."
                                                                 Michel  Houellebecq

"Cuvintele sunt cele care declanzseaza conceptele, iar nu conceptele cele care pun in miscare cuvintele! Ideea potrivita razbate prin sapatura, prin ochiul de senin, prin dara de lumina pe care a creat-o lucrul cuvintelor".
                                                                             Bernard-Henri Levy

Anumitor persoane  poate li s-a intamplat sa faca dragoste intr-o stare de deplina de luciditate, nu le invidiez. Mie, intr-o stare de deplina de luciditate, nu mi s-a intamplat decat sa -mi fac socotelile, sau valiza".
                                                                                   MH
"Il revad pe Aragon impingand usa barului, inalt cu o palarie cu largi, cu o capa marocana peste un costum gri de in, foarte elegant , care ii dadea , la opt  ani dupa moarte Elsei, acelasi aer de doliu nemangaiat."
                                                                                 BHL
Am finalizat cartea mi-a placut mi s-a parut foarte interesant, autori isi spun parerea despre filosofie, despre viata, istorie si politica.
 "Indeferent daca aceasta  degradare priveste o fmailie, un cuplu, o grupare sociala mai importanta sau intreaga societate, nu exista iertare, intoarcere la o a doua sansa :tot ce a fost pierdut ramane, o data pentru totdeauna pierdut" Mi-a placut aceasta fraza foarte chiar se poate referi si la societatea noastra in care traim noi.Am ajuns la o degradare la care nu exista intoarcere.
O alta fraza care mi-a placut sper ca am inteles-o bine, dar care te pune pe ganduri si daca nu am uita de noi si de amintirile noastre, si ne vom enerva pe problemele noastre ca neuronii nostri nu se vor regenera. Nu stiu sper ca am fost foarte bine inteles-o bine. " Constiinta o fantoma  in masinarie  cum o numesc anumiti teoreticeni ai neufiziologiei. O constinta desigur evolutiva (in fiecare clipa se formeaza noi conexiuni, noi concepte, noi amintiri, iar neuroni insisi, chiar daca vreme indelungata s-a crezut contrariul pot sa se regenereze in decursul vietii.

30 aprilie 2011

Jurnal Atelierul Vlad Ioviţă.

Din păcate nu am plecat joi la Cahul, dar vineri pe 29 aprilie 2011, am ţinut atelierul că se apropie Paştele Blajinilor.
Dumitru Crudu ne-a dat un exerciţiu să scriem o povestire poliţistă, unde să fie acţiune să se întîmple în coridor sau la capătul scărilor, în anticameră sau în piaţă. Povestirea să fie  combinată cu aventură, lucrurile să se întâmple ceva palpitant, o confruntare directă a personajelor. 
După ce am scris, şi am comentat fiecare povestire în parte, textele mele au ieşit captivante, interesante. 
Am înţeles că am de lucru la textele mele. După o şedinţă a urmat o plimbare prin parc, afară era frumos şi cald. A meritat ieşirea noastră!!



28 aprilie 2011

Jurnalul Atelierul Vlad Ioviţă

28 aprilie 2011.Azi trebuia sa mergem la Cahul, dar nu am mai mers din cauza ca ne-am adunat putini oameni pentru a merge si am amânat pentru altădată.


25 aprilie 2011

Lansare DVD

Jurnalul Atelierul "Vlad Ioviţă"

Am ţinut Atelierul Vlad Ioviţă pe data de 22 aprilie 2011, se apropia o Sărbătoare Mare şi importantă pentru Creştini Ortodoxşi. Dumitru Crudu ne-a dat un exerciţiu ca să scriem o povestire poliţistă, subiectuş să fie omor şi scandal. Mi-am tocit crierul să găsesc o temă pentru a scrie ceva. Să scriem a durat 2 ore şi tot prost a ieşit, nu cum am vrut.
Fiecare şi a spus părerea asupra textelor noastre.  Unele păreri au fost bune iar alte păreri au fost proaste.
Lui Ion Buzu i s-a părut interesantă că era fragmentat, dar era confuză, nu se înţelegea nimic. Aşa a fost părerea celorlalţi, li s-a părut confuză. Nu mă supăr pe criticile lor constructive, ştiu că mai am de lucrat asupra textelor mele.
Joi pe 28 aprilie 2011, ne vom duce la Cahul pentru alta provocare pe care o avem de facut. Deabia aştept sa mergem într-acolo.

23 aprilie 2011

Hristos a Inviat!!

Sarbatoarea Sfintelor Pasti! este o zi sfanta a intregii crestinitati. Va doresc sa aveti parte de bunastare si liniste sufleteasca, sa petreceti alaturi de cei dragi cu voie buna si bucurie!! Le doresc la toti prieteni si colegi mei de breasla un Paste Fericit!

                                                                     Hristos a Inviat!!


19 aprilie 2011

Jurnalul Atelierul Vlad Ioviţă

Atelierul s-a ţinut pe 16 aprilie 2011, la Biblioteca Haşdeu. La şedinţă au venit aceeaşi oameni care vin de obicei. Dl Dumitru a venit cu ideea să scriem un exerciţiu o schiţă poliţistă. Fiecare am trecut la scris. Am scris o schiţă poliţistă interesantă care i-a plăcut foarte mult ce am scris. Ma încurajat să scriu mai bine. A fost o seară interesantă.


Recenzie de carte : Jurnalului de Witold Gombrowicz


  Witold Gombrowicz Jurnal, Editura Univers, Bucuresti 1998.

O alta carte care am terminat de curand a fost Jurnalul de Witold Gombrowicz, ma interesat sa vad cum scriu mari nuvelist si dramatug din perioada interbelica. Mi-a placut mult unele lucruri pe care le spune. A trebui sa informez macar ce capodopere a scris sa nu o dau in bara cu totul.
Nascut 1904, intr-o familie cu vechi traditii nobiliare, isi petrece copilaria la tara, scoala o face totusi  la Varsovia, unde se muta cu toata familia, intra la Facultatea de Drept , o termina, pleaca la Paris, revine. Toate acestea se intampla de parca nu arata deloc convulsile istoriei a  Primului razboi mondial, redobandirea independentiei de catre Polonia, razboiul cu bolsevicii.
In 1920 baietii de varsta lui erau pe front isi aparau Varsovia, in fata cazacilor lui Tuhacevski, iar el isi vedea linistit de carte. Nouasprezece ani mai tarziu o simpla coincidenta il ajuta sa paraseasca Europa in ajunul celui de-al doilea razboi mondial  pleaca in Argintina unde va ramane  pana in 1963.....
Pe parcursul vietii devine nuvelist si dramaturg scriind numeroase nuvele, drame si jurnalul.
In 1937 publica prima sa nuvela  Ferdydurke. Memoirs from a Time of Immaturity, later retitled Bakakaj, collection of short stories, 1933.
Yvonne, Princess of Burgundy, drama, 1935.
Trans- Atlantyk , novel ,1953.
The Wedding, dram, 1953
Historia, drama, 1962
Kosmos, novel, 1965
Diaries, 1953-1969
Pornografia, novel, 1966.
A murit pe 24 iulie 1969 la varsta de 64 de ani.

"Daca Jurnalul meu va reusi sa influenteze pe cineva, nu o va face  in maniera unui val care ineaca o stanca, ci asemeni unei ape care penetreaza, care se infiltreaza..."
                                                                                           Witold Gobrowicz, 1969


" Imaginea pe care o pastrez despre Gombrowicz este a unui personaj mandru si pudic, in ciuda  eforturilor sa le de a seduce. Era un seducator. Solitar in ceea ce priveste geniul sau, avea o mare forta  interioara si mici slabiciuni, poate chiar o fragilitate pe care doar el si-o stia si pe care o compensa  prin ceea ce putea  fi socotit aroganta. Oricum, geniul ii supara pe cei siliti sa-l intalneasca."
                                                                                                    Maurice Nadeau, 1968.
Jurnalul seduce toate temele sale, apartinand celor mai dispute probleme. Jurnalul aduce in lumina in ceea ce priveste atitudinea agresiva, ironia, sarcasmul pe care Gombrowicz l-a avut, insingurarea sa ramanand trasatura psihologica principala.
Gombrowicz a pornit in aventura si  lui literara cu ferma convingere ca menirea lui artistica este de molarea Formei ce denatureaza fiinta lucrurilor si il subjuga pe om.
Adevaratul obiect al reflectiei estetica si filosofice ramane la autor Fiinta umana, dare care nu este o notiune abstracta, ci inseamna un om in dimensiunea lui concreta, unica incofundabila.

Doua elemente par a fi constitutive  in cazul celor 3 volume si anume: caracterul lor de text literar constient construit, cu puternice implicatii fictionale si relativa estompare a factorului biografic. Plasmuirea realitatii modelarea propriei personalitati si a propriei biografii iata ce urmareste  autorul acestui jurnal insolit.
Lunga si dramatica disputa in jurul conditiei umane ce are loc in paginile Jurnalului este structurata pe principiile operei a doua conceptii : Una traditionala si savantul il defineste pe om drept particica a planului dumnezeiesc, o veriga intr-un lant, un element intr-un sistem. Intr-o astfel de viziune, a omului nu-i ramane decat sa faca eforturi disperate si zadarnice sa cunoasca adevarul, sa ingenucheze in fata adevarului.
A doua supriza de proportii este aceea ca varianta sceptico-eroica "a umanismului modern", propusa de autor  isi trage seva de profunzimele traditiei nationale poloneze, acea traditie pe care autorul  cu atata inversunare se straduieste s-o submineze. Oricum, indiferent daca aceasta constatare este sau nu adevarata, daca  nu traia n-ar fi fost fi fost deacord cu noi.
               Karimierz  Jurczak

16 aprilie 2011

Recenzie de carte : Jack Kerouac și William S. Burroughs, "Și hipopotamii au fiert in Bazinul lor, Polirom 2009, Proza XX. București.

 Am terminat de curând de citit cartea lui Jack Kerouac și William S. Burroughs, "Și hipopotamii au fiert in Bazinul lor, Polirom 2009, Proza XX. București." Nu am citit niciodata de Kerouac o carte, am vrut sa vad cum scrie.
Jack(Jean Louis)Kerouac(1922-1969) s-a născut în Lowell, Massachusetts. La terminarea liceului a obținut o bursă  în Columbia University.
S-a înrolat apoi în armata, dar în timpul celui de-al doilea Război Mondial.
Primul său roman The Town and the City, a apărut în 1950. Ulterior, Kerouac va colabora  un stil narativ  spontan brut, nefinisat, al cărui rezultat a fost ro Samanul On the road ( Pe drum,1957); Polirom,2000,2009).
Printre celelalte cărți publicate de Jack Kerouac se numără The Dharma bums(Vagabonzi Dharma, 1958, Polirom,2009), Dr Sax(1959), Big Sur(1962), Visions of Gerard(1963).


William S. Burroughs(1914-1997), s-a născut în St.Louis Missouri. A debutat în 1953 cu Junky, iar în 1959 a publicat în Franța romanul Naked a provocat un imens scandal. 
În 1982 este ales membru în Academia Americană și în Institute of Arts and Letters, iar statul francez îi acordă titlul  de Commandeur de l' Orde des Arts et des Letters.
Din opera lui William Burroughs în colecția Biblioteca Polirom  au apărut Pederost(2003) și Junky(2005).
Și Hipopotamii au fiert în bazinul lor este o carte rară atât prin destinul cât și prin semnificația ei.
Romanul a fost scris de cei 2 părinți  ai generației beat în 1945, cu un deceniu înainte de explozia curentului pe care l-am impus, împreună cu Allen Ginsberg, în literatura americană.
Cartea a apărut însă abia în 2008 după moartea celor 2 autori și a unuia din personajele centrale ale romanului.
Nu e totul de mirare de vreme ce acest roman cu un titlul superb, preluat dintr-o știre de la radio, este o poveste cu alternative, sub 2 așa-zise pseudonime: Will Dennison( Will.S. Burroughs) și Mike Ryko(Jack Rerouac).
Povestea se încheagă astfel în cele 2 relatării la persoana întâi. Dincolo de narațiunea propriu-zisă, cei 2 reușesc  să creeze atmosfera decadentă din NY de la sârșitul celui de-al doilea RM.

"Vreau să spun ciclul vieții spirituale a cuiva. Îți parcurgi ciclul  experienței tale într-un mod artistic și cu ajutorul artei, iar asta este oferta ta creatoare pentru societate."
                      "A treia moralitatea" Gerald Heord.
"Un roman eveniment scris în anul 1945, descoperit și publicat în 2008. O combinație de policier, thriller și elogie existențialistă pe tema lipsei de sens a vieții moderne, un amestesc de Dashiell Hamnmet și Albert Camus..... O mărturie fundamentală despre generația beat, cu detalii precise și dialoguri pline de viață dintr-o Americă astăzi disparută."
                                                               San Francisco Chronicle
"Alternativ, capitol după capitol, Burroughs și Kerouc ne oferă imaginea unui Manhattan nebun...
Dintre cei 2 Kerouac, care pe atunci avea 20 ani, este scritorul mai experimentat, în vreme ce la Burroughs, începător absolut se disting deja temele
 și obsesiile care se vor evidenția în Prânzul dezgolit".
                                                                                                     Kirkus Reviews.
Impresia mea, despre această carte, este bună dar nu întra atîta încât să mă cucerească. Aș vrea să mai citesc și altceva despre Kerouac, ca să îmi fac o idee și să mă pot pronunța mai bine.



 În a doua carte pe care am citit-o Marele Singuratic de Marin Preda, mi-a plăcut foarte mult, este simplu, piesajul și personajele sunt definite și sunt conturate bine.
Născut la Siliștea-Gumești, Jud Teleorman, a fost un nuvelist, romancier, scriitor și director de editură română.
Operele sale.
- 1948 apare Întâlnirea din pământuri, volum de povestiri.
- 1949 Ana Roșculeț.
- 1952 Desfășurare
 -1955 Moromeții, roman, volumul 1
- 1959 Ferestre întunecate.
- 1959 Îndrăzneala
- 1962 Risipitorii, roman
-1967 Moromeții, roman, volumul 2
- 1968 Intrusul
- 1972 Imposibila întoarcere, roman
- 1972 Marele singuratic, roman
- 1973 Întâlnirea din  pământuri roman( ediția  a 2-a)
- 1975 Delirul, roman
- 1977 Viața ca o pradă roman
- 1980 Cel mai iubit dintre pământeni, roman.
După ce am citit cartea lui Marin Preda mi sa părut interesantă și simplistă.
Eugen Simion:" Proza epica  de la un tip de proza comportamentalista. Ca proza de analiza : dulbeaza discursul epic sau, mai exact introduce  un discurs paralele. Simina sta de vorba cu Nicolae si, ca totdeauna discutia lor are un caracter daca nu de-a dreptul plemic oricum contrariat  explozibil.
 Doua orgolii, doi oamenii raniti sufleteste, doua suspiciuni aproape, patologice sceptice in acelasi timp, darnici de afectiune.
Simina incepe alt discurs (un monolog interior, in fapt lung si complicat  in care taie firul in patru analezeaza faptele cauta dedesubturile unei idei) ajungand, de regula, la concluzii catastrofale in privinta  tanarului de care este un mod vadit indragostita fara scapare."
Nicolae eroul principal banuitor de o senciritate uneori brutala, alteori tacuta si dusmanos, inchis intr-o singuratate  agresiva.
Este un personajul ca atare  si naratorul  care este in preajma .
 Marele singuratic este, dar in buna masura (romanul de dragoste) din interior un roman de analiza cu o tipologie notabila.
Simina face parte din tipologia ferminitatii preotiste in varianta intelectuala Luchi Matiolla. Constanta femei intelegente si orgolioase  naturii dilematice cu reacti imprevizibile si vehimente. Ranite in sentimentele si orgoliul lor  se retrag  in singuratate si se imbolnavesc la propiu sau iau decizii la limita compromisului moral. Eroina aduce un element inedit in aceasta tipologie care sa evite cele 2 tipuri traditionale  de femei din proza romaneasca.
a) femeia voluntara si  rea(femeia barbat ambitioasa dominatoare si cruda -modelul Vidra).
b)femeia papusa sentimentala slaba victima a barbatului - modelul  eroina lui Dului Zamfirescu.
Nicolae avea un copil cu Marioara ii platea pensia alimentara pentru copil, la Saftica. Il vezitase pe feciorul la 2 luni, la inceput  ii aducea bomboane si jucari, dar pe urma nu i-a mai adus nimica. Din cauza ca Nicolae nu o iubise pe mama copilului si nici fata de copil nu avea sentimente asa de profunde, nu vroia acest copil si din aceasta cauza nu se atasase fata de el.
 Intrase in actiune eroina noastra principala Simina Golea, naratorul o descrie pe eroina noastra.
" Era bine facuta, nici prijina , nici bondoaca, picioarele ei erau frumoase pline si alungite  o faceau parca inalta. Era blonda dupa ten si dupa ochii, dar parul avea culoarea mierii de salcam. Era pictorita ca si sotul ei. De 24 de ani era maritata cu Patrascu era si el pictor, era un sol infidel, o batea. Si din motivele acestea Simina a divortat de Patrascu.
Ambele personaje principale isi spuse ofurile si gandurile prin monologuri
Simina provine dintr-o familie cu tata pictor si mama nu este cunoscuta. Insa Nicolae vine dintr-o familie binecunoscuta Familie Moromete, saraca cu neajunsuri.Si parinti lau dat la scoala sa invete, pentru a inceput a vrut sa fie invator, dar ajuns sa fie inginer agronom.
Din motive nu a avut si nu a vrut sa aiba o relatie cu mama copilului si cu Simina din teama sa nu si piarda libertatea se simtea foarte bine in ipostaza de holtei. Cum un prieten de a lui Nicolae, Iosif, care spunea de el: nu ma sperie gandul nu are nici un prieten ( mi-ar fi placut  sa-l am pe Iosif, am tinut la el, dar el a ras de mine si a facut din secretele mele prilej de distractie. Nu avea incredere in nimeni Nicolae, ii placea cum este el, simplu nu prea se compleca el cu viata, nu vroia sa sufere, se simtea bine in pielea lui, pana a cunoscut-o pe Simina si sa atasat de ea, dar pentru inceput nu a recunoscut asta, doar atunci cand aflase despre boala ei grava pe care o avuse si avea sa moara. Simina se imbolnavea de TBC si a decedat in patul de spital, atuncea pe Nicolae la marcat despartirea de Simina.
Lui Nicolae ii placea sa fie mai mereu singur si de aici se de duce si titlul prozei de Marin Preda,"Marele Singuratic"
 "Recitesc dupa mai multe de 30 de ani de la aparitia Marelui Singuratic si ce constat? Ca lectura merge, mai intai, greu si ca, atunci cand vine vorba de lumea satului, verva naratorului creste subit si stilul epic capa influenta.
Stilul redevine meticulos, putin impiedicat indata ce prozatorul face analiza unui sentiment complex: iubirea dintre insingurat, incapatanat si banuitor(horticultor Nicolae Moromete) si o prietena intelegenta si putin sofisticata Simina Golea, trecuta printr-o casnicie nefericita(cu brutalul Victor Patrascu), obsedata de talentul ei nesigur."                        Curtea Veche Jurnal National.


"Roman autobiografic? Intrebat, prozatorul evita sa dea un raspuns! Un roman, oarecum, in care eroii din Morometii isi dau, parca, o intalnire de adio intr-un epilog, in care au loc iubiri profunde si nefericire, gelozii si crime dostoievskienne, comentarii morale acute si pertinente si analize bune, verosimile, de ordin existential. Este domeniul si stilul in care Preda a excelat totdeauna."       Eugen Simion.

Cartea mi-a placut enorm de mult as vrea sa mai citesc si altceva de Marin Preda.




În prima carte pe care am citit anul asta, Miguel de Cervantes y Saavedra Don Quijote de la Mancha la cererea lui om care imi este prieten bun.
Cervantes s-a născut în anul 1547 la Alcala de Henares, în ziua de 7 sau 8 octombrie, Miguel dde Cervantes Saavedra, ca fiu al lui Rodrigo de Cervantes  și al Leonorei de Cortinas.
Pentru prima dată când apare publicat - într-un colectiv numele lui Cervantes. Cu ocazia morții Izabelei de Valois, soția lui Filip al II-lea, fostul dascăl al scriitorului, Juan Lopez de Hoyos, publică o culegere de poezii ale elevilor săi, poezii scrise în limba latină și spaniolă Printre  acești tineri colaboratori apare și Cervantes cu un sonet, patru redondillas, o copla și o elegie în terține.
Între anii 1583-1587 Cervantes se consacră, cu o mare fecudintate, primelor sale lucrări dramatice. Inițiativa, atribuită lui Lope de Vega, de-a reduce la trei acte vechea comedia în 5 acte, este de fapt o inovație a lui Cervantes din această perioadă. Acuma scrie el Sultana turcilor, Bătălia navală, Ierusalim, Amarantul, Unica și viteaza Arsinda, Pădurea iubirii, precum și tragediile Numancia și Suferința din Alger.
În anul 1604 termină prima parte din Don Quijote. Romanul este cunoscut în cercurile literare mai înainte de-a fi tipărit.
1606 Cervantes mai scrisese și nuvele: Mătușa închipuită, Gelosul nestăpînit, Rinconete și Cortadillo.
1613 Publică o culegere de 12 nuvele, sub titlul de nuvele exemplare(sau Romane exemplare).
1614 Scrie marele poem Călătoria în Parnas, după modelul poetului italian Cesare Caporali.
1615 Faptul îl îndurerează pe Cervantes și îl decide să grîbească închierea romanului, temrinat pe la începutul anului; partea a doua se vedea lumina tiparului la 30 martie. Tot în acest an,  Cervantes mai scoate o culegere de Opt Comedii. Cervantes lucreazî cu greu la ultima sa operă, romanul de aventuri Persiles și Sigismunda.
Cervantes despre Don Quijote :" Materialismul cros învinge. Punctul de plecare al istoriei lui Don Quijote este, nu încape îndoială dorința autorului de a trezi oroarea cititorului pentru istoriile închipuite și pline insanități din cărțile cavalerești. "El cura" și el " barbero" fac un tiraj sever în biblioteca lui don Quijote și ard numeroase cărți începând  cu Amadis de Gaura [......].
"Cam tot ce înfăptuiește Quijote e o persiflare a ariotismului. Don Quijote trăiește într-o lume de cavaleri și păstori, adoră o Dulcinea, se crede victima permanentă a vrăjitorilor, combate cu giganții(prefăcuți fie în mori de vînt, fie în burdufuri cu vin), vede într-o peștere pe Merlin, pe Durandarte, zboară la distanțe incalculabile pe un cal de lemn, zărind pământul cât o alună, și în fine ia hotărîrea să înnebunească întocmai ca Orlando" furioso", în care scop își lasă pantalonii și face tumbe pășind pe mîini cu picioarele în sus."[......].
"Creatorul lui don Quijote este, așadar, unul din părinții realismului și ca atare foarte aproape de noi. Spre a face dorit verosimilul și a dezgusta de fabulos a inventat un nebun făcînd tot soiul  de isprăvi rizibile."
"Că don Quijote este inițial un erou ridicul, deci negativ, pare sigur. Totuși, prin forța creației și nu mai puțin sensuri adiacente, date de autor, el devine în mare măsură un erou, pozitiv, luînd în exegeză proporții uriașe și atingând după unii, culmile sfințeniei. Unii au ajuns la concluzii periculoase, exaltând în el aventura iraționalistă, nebunia ca regim de viață, din care nu s-au tras rele abia vindecate."
"În istoria lui Cervantes sînt, în spiritul celor de mai sus, doi nebuni, don Quijote și Sancho Panza, în mod greșit acesta din urmă considerat ca expresia bunului simț. " Nu mă mir  atît de nebunia cavalerului- spune bărbierul -, cît de cimplicitatea  scutierului". " Sancho e un "simple", un "bobo", un om sărac cu duhul, un monument de asinitate, în definiția lui Giordano Bruno.
Prin el grăiește natura, neînnobilată de sforțările intelectului, natura primară ce n-a atins culmile umanismului. Sub aspect teoretic, el este nici vorbă un bolnav. Suferința lui constă în faptul  de a nu putea recepta și interpreta  just realul, morbul lui e halocinatoriu. Cîteodată delicrul este de percepție, alteori de interpretare. Astfel morile de vînt i se par giganți, dar țăranca arată așa precum  este, îngrozitor de urâtă. De data aceasta Quijote socotește a fi obiectul unei vrăji care îi răpește  adevărata aparență a lucrurilor. În rezumat, don Quijote are crize  ale noțiunii de real pe care îl înlocuiește cu un ideal. Faptul că explică în felul următor: don Quijote crede  în tradiția cavalerească așa cum un om de știință modern crede în legile naturii."[...]. Don Quijote  se dedică binelui public, misiunea fiind să ajute  pe cei în suferință. să ridice pe cei căzuți, să repare nedreptățile , să pedepsească insolența.
După ce a citit această carte, cu părere de rău, am citit-o într-un momente prost în viața mea, de aceea a mers foarte greu lectura,în comparație cu cea a lui Marin Preda. Pot să spun că proza lui Cervantes nu ma captat așa de tare cum Marele Singuratic.
După ce a citit romanul mi-a dat impresia că Cervantes a scris cartea aceasta, explorând și călătorind prin lume, după ce a citit cărțile cavalerești, inspirându-se pentru don Quijote sau chiar El imaginundu-se un fel de hidalgo ce călătoria prin lumea largă întâlnid tot felul de oameni pe care le-a întâlnid de-a lungul vieții lui până la moarte.