28 iunie 2021

Partea a II - Sfântu Gheorghe locul în care m-a schimbat.

 În partea a doua a acestui articol vă voi povesti despre cele mai frumoase locuri din România. Cine nu știe unde este România, România este o țară din Europa Centrală și de Est care se învecinează cu Bulgaria la sud, cu Ucraina la nord, Ungaria la vest, Serbia la sud-vest, Moldova la est și Marea Neagră la sud-est.

Are un climat temperat-continental predominant și o suprafață de 238.397 km2, cu o populație de aproximativ 19 milionae de locuitori. România este a douăsprezecea țară ca mărime din Europa și al șaselea cel mai populat stat membru al Uniunii Europene. Capitala și cel mai mare oraș al său este Bucureștiul; alte zone urbane majore includ Cluj-Napoca, Timișoara, Iași Constanța, Craiova, Brașov și Galați.

Aceste orașe frumoase care mi-au schimbat o parte din viața mea, sunt Sfântul Gheoghe, Iași și București, și alte orașe frumoase din România.

După ce am terminat școala din Chișinău, am plecat pe un alt drum, la o altă viață mai bună, unde învățătura m-a pregătit pentru un alt drum în viață.

Nu regret acest drum pe care l-am făcut de-a pleca din țară, dar din contra m-a făcut mai conștientă și mai matură în a cunoaște adevărata istorie a țării în care m-am născut, dar și m-am dezvoltat ca o personalitate.

Noi obișnuim să schimbăm datele și faptele istorice,  în loc să acceptăm adevărata istorie a locului și a momentului. Ne place să ne amăgim pe noi înșine.

Nu gret nimic în viața aceasta de decizie pe care am luat-o. Nu regret acest drum pe care l-am făcut. Chiar mă simt mândră de ceea ce sunt și de ceea ce am făcut până acum, prin ce am trecut. Am ajuns în inima în României, într-un loc pitoresc ce te îndrăgosteși imediat de el.

Cu piesaje și locuri frumoase, ce merită să le vezi și să vizitezi locurile acele. România e o țară frumoasă cu locuri speciale, munți, râuri, șesuri, văi, mare și cu o istorie bogată, cu o cultură și o tradiție frumoasă, cu valori spirituale bogate în lecții și mesaje de la valori ce numai sunt printre noi.

Aș putea să descriu istoria României în acest articol dar este mult de povestit. Dar cu altă ocazie vă voi povesti despre România în într-un alt articol.

Istoria României este frumoasă și bogată în date istorice, culturale și spirituale, ce merită de știut, de văzut și citit.

Eu în Sfântu Gheorghe am venit în vara anului 1997, pe atunci eram o adolescentă încă nu știam pe ce lume trăiesc, cu multe vise și speranțe spre un viitor mai bun. Mintea noastră încă imatură, nebunatici și plini de speranțe încă în formare, nu știam ce ne așteaptă ziua de mâine. 

Dar cu o forță interioară și o voință puternică de a învăța ceva nou și de a crește pentru a deveni niște tierii responsabili de un viitor mai bun.


Când am pășit pragul Liceului "Mihai Viteazul" pe atunci, iar în 13 noiembrie 2001 în Colegiul Național "Mihai Viteazul". Noi în perioada în care învățam nu am purtat uniforme școlare. După ce am terminat Colegiul a fost impus să se poarte uniforme. 

Pentru mine Sfântul Gheorghe când am ajuns aici, era ceva nou, interesant și știam că ceva mă va schimba în spre bine. Voi deveni un alt om. M-a transformat și m-a schimbat în ceea ce am devenit azi.

Dar pe scurt să povestesc cum am văzut Sfântu Gheorghe din punct de vedere istoric. Am citit despre acest oraș minunat și frumos cu o natura magnifică și cu localnici primitorii, buni, și calzi.

 Dar să încep să povestesc despre orașul  Sfântul Gheorghe din județul Covasna. Acest oraș se află chiar în inima României. Înainte să cunosc despre istoria orașului, formarea lui ca reședință de județ. Am cunosct oamenii minunații ai locului printre românii și ungurii băștinașii, ce am avut de învățat de la ei. Mi-au rămas prietenii pentru tot restul vieții.


Sfântul Gheorghe este municipiul de reședință al județului Covasna, Transilvania, România format din localitatea componentă Sfântul Gheorghe(reședință), și din satele Chillieni și Coșeni.

Acest teritoriu a fost populat încă din vremurile străvechi, pe parcursul său descoperindu-se urme ale civilizației din diferite epoci ale istoriei. Îmi este dor de orașul unde am învățat multe, Sfântul Gheorghe.

O scurtă istorie despre orașul Sfântul Gheorghe. Sfântul Gheorghe este cel mai important oraș al Județului Covasna, regiunea istorică Trei Scaune și, totodată, cel mai mare oraș cu majoritatea populației maghiară din Trasilvania.

 Județul Covasna, este situat în partea centrală a țării în zona internă a curburii Carpațiilor. La nord se învecinează cu Județul Harghita, spre nord-est cu Bacău, la est cu Vrancea la sud-est cu Buzău, iar spre sud-est Brașov. Teritoriul județului corespunde sectorului nord-est al deprsiunii Bârsiei. Acest are un aspect unui șes net întins cu forme fomoale.

În partea nordică, întâlnim ultimele culmi sudice, ale lanțului Vulcan, aparținând masivului Harghitei de Sud, iar spre Sud urmează culmiile netele ale Munțiilor Bodac și Baraolt. Spre este depresiunea este închisă de culmile munților Brețcului, iar spre Sud de Munții Siriului. Îmi amintesc de cele mai frumoase ierni și geroase, de primăveri calde și ploioase, toamne reci și calde, de o vară răcoroasă și călduroasă. Râul Olt desparte orașul Sfântul Gheorghe. Pe timp de vară, orășenii ies la scăldat și la bronzat.

Mi-a aduc aminte că am fost o dată cu prietenii vara la scăldat și bronzat, eram elevă pe atunci. A fost o vacanță super, de relaxare și distracție. Păcat că nu am imortalizat acest moment cu aparat de fotografiat.

Dar îmi aduc aminte cu mare plăcere de acele momente din viața mea. Dar Sfântul Gheorghe are o istorie frumoasă care îi aparține.

Condițiile de relief și climă au oferit un cadru favorabil dezvoltării acestei localității.

Sfântul Gheorghe este bogat din punct de vedere cultural are două teatre Treatul Andrei Mureșan la care am fost de multe ori. Am privit multe spectacole interesante atât în română și în limba maghiară. La teatru am învățat primele cuvinte în limba maghiară.  Aici m-am îndrăgostit de teatru și aici am cunoscut actori importanți ai teatrului din Sfântu Gheorghe.

Un alt teatru Tamasi Aron o bibliotecă Județeană Bod Peter, de aici am împrumutat cărții literatură artistică și contemporană. Am avut o interesantă experiență la două muzee interesante, Muzeul Național al Carpaților Răsăriteni și Muzeul Națioanș Secuiesc, am vizitat cele mai renumite Galerii de Artă din zonă Gyarfas Jeno și galeria Magma.


Am făcut cunoștință cu activitatea Ansamblul de Dansuri Trei Scaune. Cu tineri talentații și frumoși spirituali.

Sfântul Gheorghe este cunoscută prin stațiunea balneoclimatică Șugaș Băi, cunoscută pentru apele minerale, carbogazoase și pentru gazele mofetice indicate în bolile cardiace și cele ale aparatului circulator.


Stațiunea este considerată o atracție turistică tot anul. Din păcate aici nu am fost, dar am vizitat odată această stațiune frumoasă. Mai dipune de o pârtie de schi de dificultate medie și de instalație de transport pe cablu( teleschi). Cazarea turiștilor este asigurată în hoteluri, vile și pensiuni.

 O zi importantă pentru locuitorii Sfântului Gheorghe este Zilele Sfântu Gheorghe ce sărbătoresc pe data (23 aprilie), iar la 8 septembrie are loc o festivitate comemorativă veteranilor români, combatanți în al doilea război mondial.

În fiecare an, în Sfântu Gheorghe de ziua orașului pe data 23 aprilie, are loc concerte în aer liber, concursuri la dans și cântat, tot felul de distracție pentru mic și mare.

Aici m-am apropiat de Dumnezeu. Am cunoscut istoria locului cu adevărat dar și m-am apropiat de oamenii acestei locuri. Din păcate nu am apucat să vizitez foarte multe locuri istorice, dar am vizitat locuri de artă și de cultură.

Între timp m-am documentat în privința teritoriului și a istoriei din cărțile de istorie și geografie.

 Am trăit printe unguri, am învățat numai lucruri frumoase și plăcute pentru viață. Să ne iubim și să ne respectăm unul pe celălalt. Nu contează naționalitatea, sexul sau culoarea, ci oameni să fim.

Am cunoscut oamenii frumoși la suflet și la minte, mi-au rămas prietenii pentru toată viața.

La Sfântul Gheorghe am învățat la Colegiul Național Mihai Viteazu, la specilitatea biologie-chimie, unde am avut profesorii de nota 10 și colegii de clasă care mi-au fost prietenii  și până acum, dar și m-au învățat lucruri frumoase. Încă mai păstrăm această legătură armonioasă între noi.

Din păcate nu ne-am văzut de la terminarea liceului, dar sper că încurând ne v-om vedea.

Încă mi-a aduc aminte drumul de la casă până la școală, că afară era ploaie, nisoare, cald sau frig, mergeam pe jos. De la școala până casă nu era departe, era foarte aproape 25 de minunte de mers. Străduțele înguste și pavate cu piatră încă se mai păstrează și azi.

Mereu mergeam la Elizabeth Park când mergeam la școală. Fie că era iarnă, ploaie sau soare, am trecut pe lângă parc. Știam drumuri mai ușor de ajuns la școală.

Îmi este dor de bucatele ungurești și românești: de pâinea cu cartofi, de kurtos unguresc și alte bunătăți ungurești, care din păcate am uitat cum erau la gust. Dar dacă mă voi întoarce în vizită cu siguranță voi încerca din bucatele româno-unguresc.

În afară de asta, Sfântul Gheorghe este bogată în obiective turistice și monumente istorice, această cuprinde clădiri consacrate cum ar fi Cetatea Sfântu-Gheorghe - Biserica fortificată  din secolul al XIV-lea, înconjurată de ziduri de apărare. A fost supusă unor reparații și modifiecări după incursiunea tătară din 1658, după asediul otoman din 1661 și după cutremurele din 1728, 1738 și 1802.


Biserica ortodoxă cu hramul Sfântul Gheorghe construită în anul 1872. Casa cu Arcade din secolul al XVIII-lea. Palatul Beor. Biblioteca Județeană Covasna construită în anul 1832 ca sediu al scaunelor secuiești și transformatp în 1897 și 1902. Clădirea fostului tribunal construită în 1870 astăzi Galeria de Artă Gyrfas Jeno. În oraș sunt galerii de artă, dacă veniți vreodată în Sfântu Gheorghe puteți să le vizitați sunt câteva galerii interesante ce le puteți vedea oricând. Acestea sunt: Clădirea Muzeului Național Secăuiesc, ediciu proiectat de Karoly Kos, Clădirea Primărei Municipale din secolul al XVIII-lea, Monumentul ostașului român, realizat de sculptorul Peter Balogh, Bustul lui Aron Gabor, realizat de Istvan Gergely, Bustul lui Nicolae Bălcescu, realizat de Isa Marton, Muzeul Carpaților Răsăriteni, Parcul Elisabeta.


La Sfântul Gheorghe vă puteți odihni și puteți încerca mâncare româno-ungurească, să vă relaxați la stațiunea balneoclimaterică, parcul frumos ce se află în mijlocul orașului unde vă puteți plimba cu familia dar și vă relaxa înconjurați de oamenii dragii vouă.

Mi-a venit o idee sa continui sa povestesc despre călătoriile mele în perioada cât eram elevă la Colegiul Naţional Mihai Viteazul împreună cu colegii de clasă, prietenii şi studenţii.

Va fi continuarea articolului.


        Scrisă de Elena Boguș

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu