"Scriitorul adevarat este un om singur.Şi, pe masură ce creşte în ochii celorlalţi, se confundă tot mai mult în sigurătate. Iar dacă este suficient de bun,în fiecare zi este nevoit să se confrunte cu eternitatea sau cu absenţa ei. Pentru un scriitor adevărat,fiecare carte este un nou început, o nouă încercare de a atinge ceva care rămâne mereu de neatins.Misiunea lui este de a merge pe căi ce n-au mai fost umblate sau de a izbuti acolo unde alţii au dat greş...." Ernest Hemingway
7 aprilie 2011
Invitaţie la Spectacolul Strigătul din 8 aprilie 2009
5 aprilie 2011
Jurnalul Atelierul Vlad Ioviţă
Atelierul Vlad Ioviţă s-a ţinut pe data de 2 aprilie 2011. Sâmbăta la ședință am fost 12 persoane. Pentru început trebuia să vorbim despre bloguri, însă Aurelia Borzin a întârziat și am trecut la altceva. Dudu venise cu propunerea să analizăm textele unor autor austrieci cu notorietate.
Și am început cu poezia lui Pound și a poeziile austriacului Benn. Care mi sa părut texte dure ce emana o forta ce te înspăimântă. Însă poeziile lui Benn au tensiune izbitoare.
Dudu venise cu ideea ca să scriem și noi după "Tinerețe frumoasă" o poezie după Benn. Și fiecare a făcut poezia lui în felul lui. A fost o seara cât de cât buna și productivă.
Data viitoare am înțeles la ședință că vom vorbi despre alți autori mai buni.
4 aprilie 2011
Recenzie de carte: Zidul de Jean-Paul Sartre
Am terminat de curand sa citesc Zidul de Jean-Paul Sartre. Jean-Paul Sartre, romancer, dramaturg și fondatorul al unei noi școli de idei care va fi cunoscută ca existențialistă.
S-a născut la Paris în anul 1905. A publicat filosofie, romane nuvele, teatru, critică și eseuri, eseuri politice, scenarii, autobiografii, memorii și corespondență.
A publicat primul volum "Nausee"(Greața), în 1938 și un an mai târziu, un volum de scurte povești intitulat "The Wall"(Zidul în 1939).
Cariera lui literară s-a oprit în 1939 când Armata Franceză a fost mobilizată. A fost luat prizonier în iunie 1940 și închis în Staleg XII D lângă Trier.
După 9 săptămâni în închisoarea Germană, Sartre a reușit să scape și să-și găsească singur drum spre Paris. Cumva, în ciuda faptului că erau sub ocupație Germană, Sartre a reușit numai să scrie încă o carte cât și să producă piese de teatru în capitala ocupată.
În 1943, Charles Dullin pune în scena prima lui piesă de teatru a lui Sartre " Les Mouches sau Files".
Un an mai târziu a fost pusă în scenă și a doua piesă " No exit".
Alte piese cum ar fi:
- The Respectful Prostitute(1946)
- Dithy Hands(1948)
- The devil and the Good lord(1951)
- The Condemmend of Altona(1959)
Din biblioteca lui Sartre mai fac parte si alte carti cum ar fi: Caile Libertatii Vol 1 si 2,3, Varsta Intelepciunii, Aminarea, Cunoasterea in suflet, O prietenie Ciudata, Cuvintele. A mai scris si teatru: Mustele, Cu usile inchise, Marti fara ingropaciune etc.
Printre premiile NY Drama Critics Circle(1947)
Premiul Grand Novel(1950)
Premiul Omegna(1960)
Premiul Nobel literatura(1964)
" Lumea este oglinda libertății mele".
Jean-Paul Sartre
Una dintre cele mai importante creații existențialiste ale lui Jean-Paul Sartre, Zidul(1939), este o colecție de 5 nuvele reprezentative pentru scrierile sale ulterioare.
Prima dintre ele, care dă și titlul volumului,descrie, pe fondul experientelor crude și, totodată, absurde prin care a trecut Sartre voluntar în Războiul Civil din Spania, ultimele clipe din viață ale unor prizoneri condamnați la moarte, închiși în aceeași celulă.
Absurditatea naturii umane în lumea modernă, luptă pentru supraviețuire și pentru păstrarea libertății și demnității individuale jalonează un parcurs inițiatic în care aceste teme extreme de actuale sînt urmărite cu totală obiectivitate și, nu rareori, cu un profund dezgust.
Când am luat această carte în mână ma împins o curiozitate enormă să o citesc. Mi-a plăcut enorm de mult, pentru că ma ținut cu sufletul la gură să văd ce se întâmplă cu fiecare personaj din cele 5 nuvele.
28 martie 2011
Jurnalul Atelierul Vlad Ioviţă
Pe data de 27 martie 2011, la Biblioteca Ştefan cela Mare a avut loc Atelierul Vlad Ioviţă. Sâmbătă la atelier am discutat cartea Aurelei Borzin "Chișinău tabletă de ciocolată", am vorbit în prezența autoarei. A fost și Petru Negură. Am fost 11 sau 12 persoane.
Persoanele care au discutat mai mult au fost cei care au citit cartea Aurelei, Ecaterina, Carolina si Felicia. Ceilalti prezenți au asistat și-au spus părerea la fel despre volumul autoarei.
Discuțiile au fost sincere și aplicate. Toți au vorbit la concret despre textele Aurelei, fără apă de ploaie și complimente gratuite. Ideea care se desprinde e ca discuțiile despre literatura sunt foarte captivante. Am vorbit, nu mult dar o scurtă precizare referitor ce am înțeles despre volumul autoarei. La sedinta a fost interesant si distractiv.
Mie mi s-a părut că carte este despre renunțarea la trecut, adolescență, prima iubire și trecerea la maturitate a autoarei.
Nu citisem cartea dar am avut prilejul să o citisesc toată.Mi se păruse interesantă și bunicică.
Nu citisem cartea dar am avut prilejul să o citisesc toată.Mi se păruse interesantă și bunicică.
20 martie 2011
Jurnalul Atelierul Vlad Ioviţă
Pe data de19 martie 2011, la 17:00 la Biblioteca Municipală Haşdeu, a avut loc Atelierul Vlad Ioviţă, au fost prezenţi 12 persoane. Dumitru Crudu ne-a să citit câte un fragment dintr-o carte. După ce am terminat de citit, am comentat şi analizat un haiku al unui autor japonez Ota Niwa, tradus de Andrei Burac.
Sar peste o băltoacă
Strigoiul pitit înăutru
Dupa parerea mea, in haiku acesta este vorba despre hopurile, problemele pe care Japonia se confrunta acuma si in general, trebuie sa treaca de ele ca sa merga mai departe
ca sa nu se opreasca deloc.Dupa ce am comentat haiku, am trecut la poeziile lui Ion Buzu.
14 martie 2011
Jurnalul Atelierul Vlad Ioviţă
Atelierul Vlad Ioviţă a avut loc pe 12 martie 2011, au participat 9 persoane. Dumitru Crudu ne-a propus să citim din jurnalele noastre. Am trecut să discutăm jurnalele noastre. Pe urmă am discutat textele din poezia japoneză. Dumitru Crudu a venit cu ideea să scriem un haiku şi să discutăm despre poezia japoneză cum se scrie.
Cei care au scris haiku au fost Sandu Macrinici, Elena Boguş, Nina Caraman, Ecaterina Bărgan, Dumitru Crudu.
Asta e fericirea
Eu nu vreau asta
Vreau fericirea
Sandu Macrinici.
Pentru a fi matur mă las de copilăria mea
Asta îmi cere viaţa
Alerg după umbra mea
Elena Bogus
Ţăranii şi-au scos pălăriile
În timp ce războiul
Deja s-a sfârşit
Nina Cărăman
În timp ce valuri de zece metri
Înghiteau case, maşini şi oameni
Noi discutam la cenaclul de Takuboku
Dumitru Crudu
10 martie 2011
Jurnalul Atelierul Vlad Ioviţă
Atelierul Vlad Ioviţă s-a ţinut pe data de martie 2011, la ora 17:00. Sambata a fost cald si frumos inceput de primavara. Atelierul s-a tinut la cafeneau Orpheus. Au venit la atelier 10 persoane
Atelierul am inceput cu discutia unui haiku al unui autor japonez Takuboku Ishikawa: " Fie, fie ce-o fi/ aceasta sunt si acuma/ si ma apuca groaza".
Dupa lecturarea poeziei, fiecare ne-am dat cu parerea despre poezia autorului japonez. Poezia imi spune ca resemnarea si acceptarea de sine autorului si groaza ce va fi de azi inainte. Asta inteleg in poezia haiku.
Dupa finalizarea haiku am trecut la citirea jurnalului lui Kafka, am citit fragmente, din care se intelegea relatia proasta pe care o avea cu tatal sau, era un om avut , cu un statut social inalt.
Am trecut la poezile Carolinei Vozian, a citit 4 poezii pe care le-am analizat amanuntit pe fiecare.
Prima poezie a fost "Psihoterapie", nu stiam ce spun la ea pentru ca, nu am inteles deloc din prima a trebuit sa o recitesc din nou ca sa o inteleg mai bine.
Dupa ce am citit poezia incodata am inteles ca este despre psihanaliza starii ei personale.Mai mult nu stiu ce sa mai zic aici.
Au ajuns la concluzia ca textele Carolinei au nucleu, sunt bogate imagistic, dar mai pot fi prelucrate, asa cum, pe alocuri, detaliile cotidianului care determina autoarea sa intre in atmosfera poeziei, vin in detrimentrul poeziei si o incarca inutil.
O alta problema pe care au gasit colegii mei de la atelier era in poezia "nasture", ce tine de o abordare si de o alegere nepotrivvita a obiectului care este personificat. astfel incat poezia risca sa fie intepretata gresit, fie sa ramana la un sens de suprafata.
Mie de exemplu poezia cand am citit pentru prima data ma dus cu gandul la eul personal, caracterizandu-si intr-un nasture care trebuie sa accepte lumea pe care societate o impune sa o traiasca, si ea fuge de lumea pragmatica.
Mai este varianta, nasturele este un barbat care este pragmatic si nu are inima si se gandeste la materiala decat la inima.
Dudu i-a sugerat sa isi mai scuture textele de amalgamuri filosofice care nu trezesc decat confuzii si blocaje. Iar Sandu a fost de parere ca unele poezii sunt injumatatite in doua planuri diferite, cum a fost textul in care prima jumatate mergea pe o autoportretizare foarte directa si simpla, iar in a doua, mai putin clar, o multiplicare a sineurilor din care se intelege care si cui apartine " eu"/"noi", frica de blocaj in subconstient si un pic din nebunia apucata in poezia "psihoterapia".
Doua parti care nu par sa aiba ceva comun, si de aici lipsa unitarului. Un alt exemplu asupra caruia Sandu a avut intrebari a fost poezia nasture, in care sentimentul de ura purtat fata de omul care personifica nasturele intra in contrazicere cu ultimele 2 versuri, despre nasturele nou cusut, inlocuitor al primului personal, caracterizat prin "nu are creier infectat cu inima". Sandu aici nu a inteles ura fata de primul nasture daca acesta, in comparatie cu ultimul, avea creierul infectat cu inima, dupa gandul prin care se face ca " inima"este afectul iar " creierul " este ratiunea ar fi dominata de afect, moment care contrazice materialismul personajului despre gandurile caruia se spunea ca sunt asemenea cecurilor, bonurilor si chitantelor. Situatia a fost lamurita de interpretarea lui Ion, care si-a inchipuit ca primul nasture ii era o fiinta iubita, apropiata spiritual si fizic, iar ultimul nasture ar fi simplu amic, de aici si " nu are creierul infectat cu inima", aceste versuri facand referinta, izolat, numai la ultimul nasture, nu si la primul.
Domnul Nichita Graur a gasit in scriitura Carolinei un adevarat talent si s-a pronuntat foarte ingaduitor si pozitiv fata de poezia ei, incurajand-o sa continue. Si noua ne-a placut poezia Carolinei. Cel mai bun in opinia unora a fost "Psihoterapia".
Parerea mea,este ca poeziile Carolinei sunt buna mai trebuie lucrate si multa munca trebuie sa de puna pentru a reusi sa faca ceva bun. In rest eu nu am mai zis nimica, lasandu-i sa zica ceilalti.
Sambata viitoare a ramas sa aduca texte Ion si Cristi.
A fost o seara reusita si la sfarsit cu un pahar de vin fiert, a mai incalzit spiritele noastre.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)
-
Prima zi de Colocviu În data de 25-26 mai 2012, la Chişinău, s-a început Colocviu Ştiinţific cu participare internaţională,...
-
Cititndu-l pe Papini ma pus pe gânduri în multe privinţe referitor la viaţa mea. Viaţa mea a fost interesantă până anul trecut când m-am î...
-
Am citit această poveste despre valorile umane scris de Mimo. Vreau să o împărtăşesc prietenilor mei care îmi vizitează blogul meu. Ilus...